Het Overijsselse Statenlid Gert Brommer is
onaangenaam verrast door uitlatingen van president-directeur Pier Eringa van
ProRail. Die zei in De Stentor dat hij een einde wil aan de discussie over de
problemen die verschillende spoortrajecten in Overijssel treffen. Brommer stelt
dat die discussie van zelf stopt als de problemen zijn opgelost.
Het grootste probleem heeft het Kamperlijntje
tussen Zwollen en Kampen. Door de slechte bodemgesteldheid kan daar alleen
langzaam worden gereden. Het gevolg is dat bij station Stadshagen al sinds de
opening geen treinen stoppen. Nu zou zelfs honderd kilometer per uur niet
helemaal veilig zijn. De VVD heeft daarover inmiddels vragen gesteld aan
Gedeputeerde Staten.
‘Eringa beweert dat gaandeweg de aanleg bleek
dat de ondergrond niet goed genoeg is’, zegt Brommer. ‘Maar dat wisten ze in de
negentiende eeuw al. Thorbecke wilde het spoor van Deventer naar Meppel
eigenlijk door de Mastenbroekerpolder laten lopen, door de slappe bodem werd
noodgedwongen gekozen voor de route over Staphorst. ProRail komt nu met een
halfbakken oplossing als rijden met twee machinisten, maar dat is een doekje
voor het bloeden.’
Brommer stoort zich aan de laconieke houding
van de ProRail-topman: ‘Het is daar: foutje, bedankt. Maar wij zitten in
Overijssel met de gebakken peren, en niet alleen op het Kamperlijntje. Op de
onlangs geëlektrificeerde lijn tussen Zwolle en Enschede is de
stroomvoorziening onvoldoende, zodat treinen niet snel kunnen optrekken. Op de
nieuwe verbinding tussen Hengelo en Bielefeld wordt onderzoek gedaan naar
detectieproblemen die in de herfst kunnen optreden door bladval. Ik hoor graag
van Gedeputeerde Staten waarom dat nodig is.’
Telkens als een spoorlijn in Overijssel wordt aangepakt zijn er problemen waar de reiziger de dupe van is, stelt Brommer: ‘En dan hebben wij in de vorige Statenvergadering ook nog een motie aangenomen die zegt dat we werk willen maken van de elektrificatie van de lijnen Almelo-Hardenberg en Zutphen-Hengelo. Let wel, de VVD is niet tegen elektrificatie, maar we willen wel treinen die kunnen rijden volgens de beoogde dienstregeling. We vragen ons af of het nodig is dat de Provincie even pas op de plaats maakt en ProRail de huidige problemen op het Overijsselse spoor oplost, alvorens we ze verder laten gaan met het verbouwen van andere lijnen.’
UPDATE
Luister hier naar een interview met Brommer op RTV Oost.