VVD: laat ProRail problemen op het Overijsselse spoor oplossen + UPDATE

Het Overijsselse Statenlid Gert Brommer is onaangenaam verrast door uitlatingen van president-directeur Pier Eringa van ProRail. Die zei in De Stentor dat hij een einde wil aan de discussie over de problemen die verschillende spoortrajecten in Overijssel treffen. Brommer stelt dat die discussie van zelf stopt als de problemen zijn opgelost.

Het grootste probleem heeft het Kamperlijntje tussen Zwollen en Kampen. Door de slechte bodemgesteldheid kan daar alleen langzaam worden gereden. Het gevolg is dat bij station Stadshagen al sinds de opening geen treinen stoppen. Nu zou zelfs honderd kilometer per uur niet helemaal veilig zijn. De VVD heeft daarover inmiddels vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.

‘Eringa beweert dat gaandeweg de aanleg bleek dat de ondergrond niet goed genoeg is’, zegt Brommer. ‘Maar dat wisten ze in de negentiende eeuw al. Thorbecke wilde het spoor van Deventer naar Meppel eigenlijk door de Mastenbroekerpolder laten lopen, door de slappe bodem werd noodgedwongen gekozen voor de route over Staphorst. ProRail komt nu met een halfbakken oplossing als rijden met twee machinisten, maar dat is een doekje voor het bloeden.’

Brommer stoort zich aan de laconieke houding van de ProRail-topman: ‘Het is daar: foutje, bedankt. Maar wij zitten in Overijssel met de gebakken peren, en niet alleen op het Kamperlijntje. Op de onlangs geëlektrificeerde lijn tussen Zwolle en Enschede is de stroomvoorziening onvoldoende, zodat treinen niet snel kunnen optrekken. Op de nieuwe verbinding tussen Hengelo en Bielefeld wordt onderzoek gedaan naar detectieproblemen die in de herfst kunnen optreden door bladval. Ik hoor graag van Gedeputeerde Staten waarom dat nodig is.’

Telkens als een spoorlijn in Overijssel wordt aangepakt zijn er problemen waar de reiziger de dupe van is, stelt Brommer: ‘En dan hebben wij in de vorige Statenvergadering ook nog een motie aangenomen die zegt dat we werk willen maken van de elektrificatie van de lijnen Almelo-Hardenberg en Zutphen-Hengelo. Let wel, de VVD is niet tegen elektrificatie, maar we willen wel treinen die kunnen rijden volgens de beoogde dienstregeling. We vragen ons af of het nodig is dat de Provincie even pas op de plaats maakt en ProRail de huidige problemen op het Overijsselse spoor oplost, alvorens we ze verder laten gaan met het verbouwen van andere lijnen.’

UPDATE

Luister hier naar een interview met Brommer op RTV Oost.