Ruim een maand geleden kaartte VVD-Statenlid
Gert Brommer de problemen aan die waren ontstaan na sluiting, door ProRail, van
de IJzerenbrug over het spoor bij Witte Paarden, net boven Steenwijk.
VVD-Kamerlid Erik Ziengs kwam samen met Brommer en de Steenwijkerlandse
VVD-fractievoorzitter Miriam Slomp-Dekkers poolshoogte nemen.
Ziengs wond er bij het aanschouwen van de
afgesloten brug geen doekjes om: ‘Nodig ProRail eens uit en maak ze maar
duidelijk hoe het hier zit. Een dergelijke brug nieuw laten bouwen zit niet in
de budgetten van een gemeente.’
Hij vond voorzitter Sander Pereboom van LTO
Steenwijkerland aan zijn zijde: ‘De gemeente moet ProRail goed duidelijk maken
dat het zo niet langer kan. Nog meer landbouwverkeer door de dorpen en
Steenwijk is simpelweg geen optie. Het
is daar nu al een crime. Als boeren hebben we geprobeerd een ruilverkaveling te
starten. Maar er is een te kort aan ruilgrond aan de kant van de Wittepaarden.
De brug is daarom in de toekomst ook van cruciaal belang.’
Maar niet alleen de agrarische bedrijven hebben
last van de afsluiting. Recreatieondernemer Jan Plat merkt nu al dat de gasten
van zijn camping ‘t Kappie niet over de brug met de wegversmalling durven: ‘Een
nieuwe brug is de beste oplossing, een nieuwe weg gaat er niet toch niet komen
want die moet door de Ecologische Hoofdstructuur.’
Voorzitter Thijs van Veen van de vereniginghet Heideveld, die in het gebied veel grond in bezit heeft, dringt ook aan op
spoed: ‘Al onze pachters van de landbouwgronden zitten aan de andere kant van
de brug en zijn hier zwaar de dupe van.’
Brommer
merkte al eerder een grote mate van eensgezindheid op: ‘Iedereen is het erover
eens dat er een nieuwe brug moet komen. Dat hoeft geen extra grote of brede
brug te worden, net zo een als er nu ligt is al voldoende. Als we er maar
overheen kunnen met vrachtauto’s en landbouwverkeer. De omwonenden maken zich
bovendien zorgen over de aanrijtijden van de hulpdiensten. Die halen in theorie
op papier de aanrijtijden, maar in de praktijk moeten ze omrijden en dat leidt
weer tot vertraging. Alles bij elkaar zou dat voor ProRail voldoende aanleiding
moeten zijn om snel door te pakken.’