Brede roep om herstel cruciale brug Witte Paarden

Ruim een maand geleden kaartte VVD-Statenlid Gert Brommer de problemen aan die waren ontstaan na sluiting, door ProRail, van de IJzerenbrug over het spoor bij Witte Paarden, net boven Steenwijk. VVD-Kamerlid Erik Ziengs kwam samen met Brommer en de Steenwijkerlandse VVD-fractievoorzitter Miriam Slomp-Dekkers poolshoogte nemen.

Ziengs wond er bij het aanschouwen van de afgesloten brug geen doekjes om: ‘Nodig ProRail eens uit en maak ze maar duidelijk hoe het hier zit. Een dergelijke brug nieuw laten bouwen zit niet in de budgetten van een gemeente.’

Hij vond voorzitter Sander Pereboom van LTO Steenwijkerland aan zijn zijde: ‘De gemeente moet ProRail goed duidelijk maken dat het zo niet langer kan. Nog meer landbouwverkeer door de dorpen en Steenwijk  is simpelweg geen optie. Het is daar nu al een crime. Als boeren hebben we geprobeerd een ruilverkaveling te starten. Maar er is een te kort aan ruilgrond aan de kant van de Wittepaarden. De brug is daarom in de toekomst ook van cruciaal belang.’

Maar niet alleen de agrarische bedrijven hebben last van de afsluiting. Recreatieondernemer Jan Plat merkt nu al dat de gasten van zijn camping ‘t Kappie niet over de brug met de wegversmalling durven: ‘Een nieuwe brug is de beste oplossing, een nieuwe weg gaat er niet toch niet komen want die moet door de Ecologische Hoofdstructuur.’

Voorzitter Thijs van Veen van de vereniginghet Heideveld, die in het gebied veel grond in bezit heeft, dringt ook aan op spoed: ‘Al onze pachters van de landbouwgronden zitten aan de andere kant van de brug en zijn hier zwaar de dupe van.’