Pleidooi voor ruimere regels drones

Als het aan de provincie Overijssel ligt worden de regels voor het gebruik van drones versoepeld. Een goede zaak, vindt VVD-Statenlid Henk Veltkamp, die het onderwerp op de politieke agenda zette.

Met een aantal andere partijen bepleitte Overijssel een versoepeling tijdens de European Week ofRegions and Cities in Brussel, waar over de toekomst van de dronemarkt werd gesproken.

Volgens een rapport van adviesbureau PwC kunnen er in Twente in de dronesector de komende tien jaar vijftienhonderd banen bijkomen. ‘Dat is natuurlijk prachtig’, zegt Veltkamp, ‘maar drones zijn veel meer dan alleen extra werkgelegenheid, hoe belangrijk die ook is. Ze kunnen op heel veel terreinen worden ingezet, voor natuurbeheer, landbouw, veiligheid, het kadaster kan ze gebruiken, hulpdiensten, de politie. Mooi dat Twente hierin vooroploopt, maar het is wel zaak dat de regels snel kunnen worden aangepast, zodat de creatievelingen ermee aan de slag kunnen.’