Kamer wil garanties minimalisering hinder vliegroutes

Dinsdag vergaderde de Tweede Kamer over de gevolgen die de uitbreiding van het vliegverkeer op Lelystad kan hebben. In een aantal moties kreeg de staatssecretaris directe opdrachten mee. VVD-Statenlid Regien Courtz is tevreden over deze gezette stappen.

In een breed gesteunde motie van het VVD–Kamerlid  Barbara Visser werd gesteld dat, mede vanwege het jarenlang uitblijven van een noodzakelijke herindeling van het Nederlandse luchtruim, er vooralsnog sprake is van suboptimale vliegroutes van en naar Lelystad Airport.

Totdat het luchtruim opnieuw is ingedeeld kan Lelystad Airport als het aan de Kamer ligt niet doorgroeien tot meer dan 10.000 vliegbewegingen. In afwachting daarvan zal de regering de hinder voor woonkernen en natuurgebieden monitoren, routes optimaliseren en daarbij bestuurders, bewoners en ondernemers proactief betrekken. Nog voor het kerstreces moet er een plan van aanpak komen, waarbij ook de omgeving wordt betrokken.

De VVD was mede-indiener van een aangenomen motie over het zogenaamde B+-scenario, waarin bij oostenwind  inkomend en uitgaand vliegverkeer elkaar op relatief lage hoogte boven de Zwolse wijk Stadshagen kruisen. De Kamer wil dat de regering aan deze nijpende situatie speciale aandacht besteed.

De Overijsselse VVD –fractie heeft samen met andere Statenfracties en de VVD gemeenteraadsfractie in Zwolle een actieve rol gespeeld in het op de Haagse agenda zetten van de verwachte overlast door de uitbreiding van Lelystad Airport. VVD- Statenlid Regien Courtz is na het overleg van vandaag voorzichtig optimistisch: ‘Ik begrijp dat mensen ongerust zijn en er onvrede is, ook vanwege het gelopen proces. We zijn al maanden met elkaar bezig om de Overijsselse belangen beter te borgen, een eenvoudige oplossing is er niet. Vandaag zijn in ieder geval stappen in de goede richting gezet, maar we houden uiteraard de vinger aan de pols.’