De
zorgen over mogelijke overlast in Overijssel door de uitbreiding van Lelystad Airport
hebben de landelijke politiek bereikt. ‘Dankzij een gezamenlijke inspanning van
VVD-fracties in gemeenteraden, Provinciale Staten en Den Haag kunnen we blijven
inzetten op zo hoog mogelijk over’, zegt VVD-Statenlid Regien Courtz.
‘We zijn niet tegen een uitbreiding van Lelystad
Airport’, zegt Courtz, die zich al enkele maanden intensief met het dossier
bezighoudt. ‘We zien dat de luchtvaart een belangrijke bijdrage levert aan de
Nederlandse economie. Het is wel zaak dat we overlast zoveel mogelijk inperken.
Dat zien veel Kamerfracties nu ook.’
De zorgen over mogelijke overlast in Overijssel door de uitbreiding van Lelystad Airport hebben de landelijke politiek bereikt. ‘Dankzij een gezamenlijke inspanning van VVD-fracties in gemeenteraden, Provinciale Staten en Den Haag kunnen we blijven inzetten op zo hoog mogelijk over’, zegt VVD-Statenlid Regien Courtz.
Een aantal gebieden in Overijssel zou overlast kunnen
gaan ondervinden van laag vliegende vliegtuigen op weg naar Lelystad. Daaronder
de Zwolse wijk Stadshagen, zegt Courtz: ‘Daar wonen veel mensen die zich terecht
afvragen hoeveel last zij straks van het vliegverkeer zouden kunnen krijgen.
Die zorg begrijpen we heel goed en hebben we in Den Haag over kunnen brengen.
Volgende week komt in de Tweede Kamer een aantal moties in stemming, onder meer
op initiatief van de VVD fractie. Daarin wordt onder meer aangedrongen op het
hoger vliegen boven Overijssel al voor de herindeling van de vliegroutes
boven Nederland. Dit geldt specifiek voor Stadshagen, waar kruisend verkeer is
voorzien. Deze moties ondersteunen precies waar wij al maanden voor pleiten.’
Het Zwolse VVD-gemeenteraadslid Aly van der Vegte wijst op het grote belang van betrokkenheid van inwoners, bestuurders en ondernemers bij de herindeling van het luchtruim: ‘Deze moties helpen hier enorm bij. We blijven hiermee maximaal baas in eigen luchtruim.’
Het
VVD-Kamerlid Barbara Visser sluit zich daarbij aan: ‘Wij begrijpen de
zorgen die leven, want stel je voor dat je hoort dat er vanaf 2019 vliegtuigen
boven je huis gaan vliegen. Terecht dat er dan vragen komen over het hoe en
wat. Tel daarbij het proces van berichtgeving bij op en het is begrijpelijk dat
mensen boos worden. Vandaar dat we inzetten op twee zaken: zoveel mogelijk
beperken van de overlast en dit ook monitoren, maar bovenal ook bewoners, bedrijven
en bestuurders proactief te betrekken bij de vliegroutes nu, maar ook bij de
herindeling van het luchtruim.’