Een snelle
herindeling van het Nederlandse luchtruim kan de geluidshinder door
laagvliegend luchtverkeer verkleinen. Dat denken de fracties van PvdA en VVD in
Overijssel. De partijen willen dat de provincie aandringt op
luchtruimaanpassingen waardoor vliegtuigen sneller stijgen en landen op
Lelystad Airport.
Vanaf 1 april 2019 neemt Lelystad Airport vluchten over van Schiphol. Dan wordt
er ook boven Overijssel gevlogen. Landende vliegtuigen komen op 1.800 meter het
luchtruim van de provincie binnen en dalen na Zwolle naar 900 meter. Onder
inwoners van onder meer de Zwolse wijk Stadshagen is grote onrust over de routes
ontstaan. Zij zijn bang voor geluidsoverlast.
‘Volgens de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu is een grote
herinrichting van het Nederlands luchtruim sowieso noodzakelijk en zij heeft al
gezinspeeld op meer optimale inpassing’, vertelt Regien Courtz (VVD). ‘Die
wijziging is nu gepland voor op zijn vroegst 2023. We zullen al onze
overtuigingskracht inzetten om de vliegroutes boven Overijssel zo hoog mogelijk
te krijgen, en dat liefst veel eerder dan 2023 om zo de overlast zoveel
mogelijk in te perken.’
Volgens PvdA en VVD kan die overlast deels voorkomen worden door een
herinrichting van het luchtruim. ‘Daardoor kunnen vliegtuigen langer hoger
blijven vliegen. De herrie voor de mensen onder de vliegroutes wordt daardoor
flink minder’, zegt PvdA-Statenlid Hans Nooter. Een meerderheid van de Zwolse
gemeenteraad schaarde zich op maandag al achter het voorstel 'hoog over'.
PvdA en VVD dienen woensdag een motie in die Overijssel oproept zich samen met
gemeentes, buurprovincies en andere belanghebbenden sterk te maken voor
versnelling van de herindeling van het Nederlandse luchtruim. ‘En daarbij
moeten de belangen van het oosten van Nederland even goed vertegenwoordigd zijn
als die van het westen’, vinden Courtz en Nooter.
UPDATE
Na kritiek op de plannen vanuit onder meer Overijssel gaat staatssecretaris Dijksma vragen om een second opinion.