Overlast Lelystad Airport zo klein mogelijk houden

Vorige week werd bekend dat nieuwe uitvliegroutes voor Lelystad Airport de overlast in delen van Overijssel flink terug kunnen brengen. 'Het betekent niet dat we helemaal niets zullen merken van de uitbreiding van het vliegverkeer', zegt VVD-Statenlid Regien Courtz: ‘Maar we blijven ons inzetten om waar we kunnen de  overlast zoveel mogelijk te beperken.’

Het gaat om de zogenaamde B++-route, die vorige week op luchthaven Teuge werd gepresenteerd. De uitvliegroute is twintig kilometer korter en vermindert het aantal ernstig gehinderden met 45 procent.

De toename van het vliegverkeer op Lelystad brengt economische voordelen met  zich mee, een keerzijde is geluidsoverlast. ‘Daar moeten we reëel in zijn’, zegt  Courtz. ‘Meer vliegtuigen betekent meer geluid. Als Overijsselse politiek kunnen dat niet in ons eentje oplossen, we werken daarom samen om de geluidsoverlast tot een minimum te beperken.’

Het versneld invoeren van nieuwe vertrek- en aanvliegroutes kan daar een bijdrage aan leveren: ‘Vandaar dat we daar samen met de PvdA de motie ‘hoog over’ voor hebben ingediend. Gedeputeerde Staten gaan nu bij de staatssecretaris aandringen op die versnelling van de herindeling van het luchtruim, en pleiten voor het onderzoeken van de nieuwe variant voor de vertrekroutes zoals vrijdag gepresenteerd.

Op die manier kunnen we vanuit Overijssel zorgen dat Den Haag ook oog heeft voor onze belangen. Dat is niet makkelijk, maar de enige manier om iets voor elkaar te krijgen. Lelystad Airport gaat hoe dan ook uitbreiden, dat is een goede zaak, maar aan de overlast moet wel iets gebeuren en daar zijn  we druk mee bezig. Dit soort processen vergt alleen tijd en geduld, want er is geen simpele oplossing die alle belangen meeneemt.’