Veel liberaal enthousiasme richting Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Hoe kleuren we Gelderland en Overijssel nóg blauwer? Dat was de belangrijkste vraag op de VVD Inspiratiebijeenkomst die zaterdag 24 juni plaatsvond in Apeldoorn. Zo’n honderd enthousiaste liberalen gingen aan de slag met het rapport “De Kracht van Oost-Nederland”.

Het onderzoek, dat in opdracht van de provincies Gelderland en Overijssel is uitgevoerd, onderstreept in welke sectoren kansen liggen. Hoe goed we het doen ten opzichte van onze concurrerende Europese regio’s en waar we nog aan moeten werken om ons te versterken. Daarbij is een goede samenwerking tussen de gemeenten in de diverse regio’s van groot belang. PeterSnijders, voorzitter VVD Regio Oost: ‘We blijken goud in handen te hebben op diverse terreinen, door onze krachten te bundelen en de verbinding te zoeken kunnen we dit optimaal benutten.’

In de unieke studie “De Kracht van Oost-Nederland” analyseren zes wetenschappers samen de concurrentiepositie van Oost-Nederland.De maatschappelijke opgaven vormen daarbij het uitgangspunt. Met het onderzoek is inzicht gegeven in de economische positie van Oost-­Nederland en haar regio’s.

Zaterdag gingen de VVD-ers groepsgewijs aan de slag om gemeenten en regio’s krachtig te kunnen profileren richting de Gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018.

Hans Peter Benschop (Trendbureau Overijssel) lichtte items uit het rapport “De Kracht van Oost” toe en constateerde samen met de zaal dat de economie weer volop aantrekt: ‘Dat is echter niet nu het belangrijkst voor mensen; zij voelen zich onveilig en zien een toenemende ongelijkheid. Het is voor de VVD belangrijk om juist ook in te spelen op die signalen.’

Tweede Kamerleden Malik Azmani en Barbara Visser reflecteerden op de pitches die voortkwamen uit de workshops. Zij zijn vooral verrast te horen dat men zo trots is op zijn of haar regio: ‘Een prachtig uitgangspunt om de samenwerking verder in te gaan vullen.’ Visser vroeg ook specifiek aandacht voor het sociale domein met het oog op de Gemeenteraadsverkiezingen: ‘Betrek daar vooral ook de ondernemers en de arbeidsmarkt bij.’ Tot slot riep zij op om als lokale politici volop aandacht te hebben voor de uitvoering van de Omgevingswet, die veel verantwoordelijkheden lager legt dus eigenlijk heel erg liberaal is.

Malik Azmani: ‘Het rapport biedt een goede basis voor mooie verbindingen in Oost-Nederland. Zorg gezamenlijk voor een goede strategische agenda en voor voldoende focus, bijvoorbeeld wanneer het gaat om infrastructurele projecten.’ Verder gaf Azmani aan dat er ook voor de Tweede Kamerleden een belangrijk taak is weggelegd om de steden blauwer te kleuren: ‘Wat mij betreft is de kernboodschap dat politici en bestuurders een stapje terug moeten doen om meer ruimte te kunnen bieden aan ondernemers, onderwijs en (onderzoeks)organisaties. Daar komen vaak de beste en meest gedragen ideeën uit voort.’

De Gelderse Gedeputeerden Jan Markink en Conny Bieze en de Overijsselse Gedeputeerde Monique van Haaf concluderen: ‘We pakken als provincies kansen, buiten onze diversiteit uit en vormen op basis van lichte samenwerking daad­krachtige allianties. Dat vraagt om pionieren en gewoon dóen. Wij dagen gemeenten en regio’s uit om hier ook hún rol in te pakken en weten zeker dat we zo samen Oost-Nederland nog beter op de kaart gaan zetten.’