Ruimte voor transitie naar duurzame energie in Omgevingsvisie

VVD-Statenlid Yvonne Koolhaas is tevreden met de ruimte die de nieuwe Omgevingsvisie biedt voor de opwekking van duurzame energie: ‘We hebben een stevige ambitie neergezet. In 2023 al moet in Overijssel 20% van de gebruikte energie duurzaam zijn opgewekt. Het betekent dat we alle zeilen moeten bijzetten en alle mogelijkheden benutten.’

In de Omgevingsvisie wordt de ruimte voor verschillende vormen van hernieuwbare energie verbonden met de bestaande kwaliteiten van Overijssel, zoals de diversiteit aan landschappen en het contrast tussen dynamische en luwe gebieden. Belangrijk zijn behoud en versterking van de kwaliteit van het landschap, het realiseren van een samenhangend netwerk van gebieden met natuur- en waterkwaliteit, ontwikkelingsmogelijkheden voor de landbouw, het toerisme en andere economische dragers, realisatie van waterkwaliteitsdoelen, het duurzaam beheer van drinkwatervoorraden en het opwekken van hernieuwbare energie.

‘Dat is precies zoals wij daar ook over denken,’ zegt Koolhaas. ‘Breed inzetten op diverse vormen van alternatieve energieopwekking, gekoppeld aan andere maatschappelijke en economische doelen.’

Ze ziet daarbij een belangrijke rol voor zonnepanelen: ‘Die kunnen op bestaande daken en braakliggende grond worden neergezet, maar de Omgevingsvisie biedt ook de mogelijkheid om zonnepanelen tijdelijk neer te zetten in de groene ruimte. Het gaat daarbij om een periode van circa vijfentwintig jaar op een manier die omkeerbaar is en waarbij de oorspronkelijke bestemming gehandhaafd blijft. Daar kunnen bijvoorbeeld veehouders die willen stoppen hun voordeel mee doen.’