Omgevingsvisie: rol Provincie cruciaal voor toekomst Overijssel

Dit voorjaar stellen Provinciale Staten de Omgevingsvisie vast, een veelomvattend voorstel van Gedeputeerde Staten voor de fysieke leefomgeving. Voor de VVD is het uitgangspunt dat de Provincie geen hindermacht is, maar samen met de Overijsselaars werkt aan een vitaal Overijssel.

Natuur en milieu, woningbouw, bedrijventerreinen, mobiliteit, energie, cultureel erfgoed, agro & food – het zijn maar enkele van de onderwerpen die de toekomst van Overijssel bepalen. ‘De Provincie kan op al deze terreinen een rol spelen’, zegt VVD-fractievoorzitter John Joosten, ‘maar als het aan de VVD ligt gaan we niet tot in detail alles regelen. De kracht van Overijssel ligt bij de Overijsselaar. Vandaar dat we ook blij zijn me de inbreng die we vanuit de samenleving krijgen.’

Volgens Joosten is de Omgevingsvisie de kans om als Provincie de rol als regisseur handen en voeten te geven: ‘We willen vooral veel mogelijk maken, maar houden daarbij de balans in de gaten. Het kan bijvoorbeeld handiger zijn om niet in iedere gemeente een identiek bedrijventerrein aan te leggen. Daar kunnen wij als Provincie in sturen, maar de primaire verantwoordelijkheid blijft waar die hoort, bij de gemeenten. Net zoals wij niet bepalen waar bedrijven zich vestigen, dat doen ze namelijk zelf, maar we wel faciliteiten aantrekkelijk kunnen maken waar we graag bedrijvigheid willen.’

De omgevingsvisie is richtinggevend bij de omgevingsplannen en de omgevingsverordeningen die de provincie voor een gebied maakt. Burgers en bedrijven zijn niet direct gebonden aan de inhoud van de omgevingsvisie, maar krijgen er wel indirect mee te maken via een omgevingsplan of omgevingsverordening. ‘Daarom is het zo belangrijk dat we de visie vaststellen na een zeer zorgvuldig proces, waarbij we zo breed mogelijk Overijssel hebben betrokken.’

Na de bespreking in de commissie op woensdag 22 maart, zal de definitieve Omgevingsvisie worden vastgesteld tijdens een vergadering van Provinciale Staten op 12 april.