Culturele basis in Overijssel op orde?

Aan de vooravond van de landelijke gemeenteraadsverkiezingen presenteert de Raad voor Cultuur (adviesorgaan van regering en parlement) een inhoudelijke agenda voor gemeentelijke investeringen in cultuur en media in de komende periode. De Raad van Cultuur constateert in de notitie ‘Culturele basis op orde?’ o.a. het ontbreken van middelen om het culturele erfgoed van ons land voldoende in stand te houden. Hier wordt niet alleen materieel, maar ook immaterieel erfgoed bedoeld, w.o. concerten, festivals, de bloemencorso’s, de carnavalsoptochten, bibliotheken en de positie van de Lokale Omroepen en schrijvende media. Maar even zo belangrijk het koor of de fanfare waar veel van onze inwoners elke week naar uitkijken om samen te repeteren en op te treden.

Dankzij een motie van de VVD heeft Volkscultuur een prominentere plek gekregen in het nieuwe cultuurbeleid 2021-2026! Woordvoerder Cultuur Dinand Leferink: “Met name het Immateriële erfgoed vervult een belangrijke rol bij de inwoners van onze provincie. Zij zijn trots op hun dorp, stad of regio en de daarmee verbonden tradities”. De liberalen zijn geschrokken van de constateringen in het genoemde stuk en willen, d.m.v. Schriftelijke Vragen, van het college van Gedeputeerde Staten weten of zij op de hoogte is van de constateringen van de Raad voor Cultuur en welke actie zij hierop gaat ondernemen en of zij een rol ziet voor de Provincie om de handschoen samen met Gemeenten op te pakken.