Dinsdag vergaderde de
Tweede Kamer over de gevolgen die de uitbreiding van het vliegverkeer op
Lelystad kan hebben. In een aantal moties kreeg de staatssecretaris directe
opdrachten mee. VVD-Statenlid Regien Courtz is tevreden over deze gezette
stappen.
In een breed
gesteunde motie van het VVD–Kamerlid Barbara
Visser werd gesteld dat, mede vanwege het jarenlang uitblijven van een
noodzakelijke herindeling van het Nederlandse luchtruim, er vooralsnog sprake
is van suboptimale vliegroutes van en naar Lelystad Airport.
Totdat het luchtruim opnieuw is ingedeeld kan Lelystad Airport als het aan de Kamer ligt niet doorgroeien tot meer dan 10.000 vliegbewegingen. In afwachting daarvan zal de regering de hinder voor woonkernen en natuurgebieden monitoren, routes optimaliseren en daarbij bestuurders, bewoners en ondernemers proactief betrekken. Nog voor het kerstreces moet er een plan van aanpak komen, waarbij ook de omgeving wordt betrokken.
De VVD was
mede-indiener van een aangenomen motie over het zogenaamde B+-scenario, waarin
bij oostenwind inkomend en uitgaand
vliegverkeer elkaar op relatief lage hoogte boven de Zwolse wijk Stadshagen
kruisen. De Kamer wil dat de regering aan deze nijpende situatie speciale
aandacht besteed.
De Overijsselse VVD
–fractie heeft samen met andere Statenfracties en de VVD gemeenteraadsfractie
in Zwolle een actieve rol gespeeld in het op de Haagse agenda zetten van de
verwachte overlast door de uitbreiding van Lelystad Airport. VVD- Statenlid
Regien Courtz is na het overleg van vandaag voorzichtig optimistisch: ‘Ik begrijp
dat mensen ongerust zijn en er onvrede is, ook vanwege het gelopen proces. We
zijn al maanden met elkaar bezig om de Overijsselse belangen beter te borgen,
een eenvoudige oplossing is er niet. Vandaag zijn in ieder geval stappen in de
goede richting gezet, maar we houden uiteraard de vinger aan de pols.’