Samenwerken en investeren dat zijn de sleutels voor succes

Afgelopen jaar (2020) hebben we de eerste 10 miljoen met succes geïnvesteerd in gebiedsontwikkelingen, woningbouwimpuls en in de Retail. In januari 2021 besluiten de Staten of we door kunnen met deze investeringsimpuls voor de steden de komende jaren. Dat doe ik natuurlijk niet alleen! Bouwers, ontwikkelaars, corporaties, ondernemers, gemeenten en provincie hebben de handen ineengeslagen om onze steden van een impuls te voorzien die hard nodig is!

Retail heeft het in deze tijd zwaar, de woningbouw moet versneld worden en vitale centra vragen om gebiedsontwikkelingen en transformatie. Samenwerken en investeren zijn de sleutels wat mij betreft! Ook Den Haag sluit aan. Het landelijk- en provinciaal aanjaagteam helpt gemeenten om met andere partijen de bouw versneld te realiseren. De woonimpuls van het rijk helpt hierin en ook daar sluit de provincie met inzet van middelen, kennis en inzet op aan. Ik geloof in de kracht van initiatieven en het samenbrengen van belangen en geld.

We investeren in voldoende woningen voor alle mensen. Ik vind het belangrijk dat wij bijdragen als overheid aan datgeen waar de maatschappij om vraagt. Er moet geld verdiend door de marktpartijen, worden wat weer geïnvesteerd kan worden in de economie.

Grote gebiedsontwikkelingen betekenen een vitalere stad met meerdere functies. Wonen, Retail en ook maatschappelijke functies vinden daar een plek. Samen zoeken we ruimte voor de noodzakelijke verscheidenheid. We zetten bijvoorbeeld samen in op transformatie van leegstaand vastgoed voor onder andere wonen. We hebben speciaal oog voor kwetsbare groepen, zoals dak- en thuislozen. Door de koek groter te maken kunnen we ook daar ruimte voor bieden, zodat de centra leefbaar zijn en blijven voor iedereen. Komend jaar gaan we met nieuwe middelen deze ontwikkelingen een impuls geven. Dit is hard nodig, want we zien de gevolgen van Covid-19 voor de ondernemers. Dus extra investeren en flexibel inspringen waar het nodig is! Overijssel staat in de startblokken om aan de slag te gaan!