Vorige week werd bekend dat nieuwe
uitvliegroutes voor Lelystad Airport de overlast in delen van Overijssel flink
terug kunnen brengen. 'Het betekent niet dat we helemaal niets zullen merken
van de uitbreiding van het vliegverkeer', zegt VVD-Statenlid Regien Courtz:
‘Maar we blijven ons inzetten om waar we kunnen de overlast zoveel
mogelijk te beperken.’
Het gaat om de zogenaamde B++-route, die vorige week op luchthaven Teuge werd gepresenteerd. De uitvliegroute is twintig kilometer korter en vermindert het aantal ernstig gehinderden met 45 procent.
De toename van het vliegverkeer op Lelystad
brengt economische voordelen met zich mee, een keerzijde is
geluidsoverlast. ‘Daar moeten we reëel in zijn’, zegt Courtz. ‘Meer
vliegtuigen betekent meer geluid. Als Overijsselse politiek kunnen dat niet in
ons eentje oplossen, we werken daarom samen om de geluidsoverlast tot een
minimum te beperken.’
Het versneld invoeren van nieuwe vertrek- en aanvliegroutes kan
daar een bijdrage aan leveren: ‘Vandaar dat we daar
samen met de PvdA de motie ‘hoog over’ voor hebben ingediend. Gedeputeerde Staten gaan nu bij de staatssecretaris aandringen op
die versnelling van de herindeling van het luchtruim, en pleiten voor het
onderzoeken van de nieuwe variant voor de vertrekroutes zoals vrijdag
gepresenteerd.
Op die manier kunnen we vanuit Overijssel
zorgen dat Den Haag ook oog heeft voor onze belangen. Dat is niet makkelijk,
maar de enige manier om iets voor elkaar te krijgen. Lelystad Airport gaat hoe
dan ook uitbreiden, dat is een goede zaak, maar aan de overlast moet wel iets gebeuren
en daar zijn we druk mee bezig. Dit soort processen vergt alleen tijd en
geduld, want er is geen simpele oplossing die alle belangen meeneemt.’