Omwonenden centraal bij windmolens De Veenwieken

Provinciale Staten van Overijssel besluiten woensdag of het voornemen om bij Hardenberg een concentratie windmolens te bouwen rijp is voor inspraak. ‘Dat moet dan wel op de juiste manier gebeuren’, stelt VVD-Statenlid en vice-fractievoorzitter Jeannette Rikkink, die een amendement indient.

Het amendement heeft als doel het centraal stellen van de omwonenden bij de besluitvorming: ‘Zij hebben er straks direct mee te maken. Wij kunnen nu al de kaders aangeven, zodat overlast tot het absolute minimum beperkt blijft. Daarom moeten dit keer echt alle aspecten worden meegenomen, ook slagschaduw en geluid, bij het kiezen van het type molen. De bouwers zouden zich daarbij niet moeten beperken tot wat wettelijk verplicht is, maar juist vol moeten inzetten op zo weinig mogelijk hinder.’

Als aan die voorwaarden is voldaan, kunnen wat Rikkink betreft de stukken worden vrijgegeven voor inspraak. De VVD verbindt daar nog wel een harde voorwaarde aan: ‘Om geluids- en andere overlast zoveel mogelijk te voorkomen is afgesproken dat de ashoogte maximaal honderd meter wordt en de tiphoogte maximaal 149,99 meter. Daar houden wij aan vast.’