Feiten moeten leidend zijn bij aanpak problemen Rossum

Er is geen aantoonbaar verband tussen schade aan huizen in Rossum en activiteiten van de NAM. Feit. Dat blijkt namelijk uit een onderzoek van Arcadis. Hoogste tijd, vindt VVD-Statenlid Yvonne Koolhaas, om te stoppen met het aanwakkeren van onrust en angst: ‘Feiten zouden leidend moeten zijn, een gedegen onderbouwing een must.’

‘De afgelopen maanden is grote onrust ontstaan aan de Tramweg’, zegt Koolhaas, ‘volop aangewakkerd vanuit de politiek. Het lijkt erop dat huiseigenaren een worst kregen voorgehouden: we geven de NAM de schuld, dan komt die wel over de brug. Nu dat niet gaat gebeuren is de teleurstelling natuurlijk groot. Dat straalt ook af op de politiek.’

‘Het is goed dat we nu weten wat er werkelijk aan de hand is’, zegt Koolhaas. ‘Dat zou altijd leidend moeten zijn. Eerst gedegen onderzoek doen en de uitslag daarvan serieus nemen want voor je het weet beschadig je mensen, bedrijven of andere instanties. Ik vraag niet om excuses, daar heeft niemand nu nog wat aan. Ik hoop alleen wel, dat we hier en ook op andere dossiers het gezonde verstand laten prevaleren boven (nog) niet onderbouwde gevoelens.’

Koolhaas prijst de opstelling van de NAM: ‘Die is niet verantwoordelijk, maar wil toch een goede noaber zijn en een steentje bijdragen. In de regio hoor je dan ook veel positieve geluiden over de NAM als buurman. Het is erg jammer dat er nu wordt getwijfeld aan de onafhankelijkheid van Arcadis, zonder dat daarvoor argumenten worden gegeven. Op die manier werk je niet aan een oplossing, maar vergroot je alleen maar weer de onrust.’

Er is hier maar een partij verschrikkelijk de dupe, weet Koolhaas, en dat zijn de bewoners: ‘De schade is er immers nog en er is veel tijd verloren gegaan. Wat hier is gebeurd verdient geen schoonheidsprijs, maar laten we er in ieder geval lessen uit trekken.’