Blij met draai staatssecretaris, ‘maar dit was niet nodig geweest’

Vorige week ontstond onrust, toen bleek dat staatssecretaris Dijksma op eigen houtje 46 hectare naaldbos wilde aanleggen in Noordoost-Twente. De lokale, provinciale en landelijke VVD-fracties kwamen in opstand. Met succes, de plannen zijn aangepast. ‘Maar dit was niet nodig geweest’, zegt VVD-Statenlid Henk Veltkamp.

In plaats van een naaldbos komt er nu een strook loofbomen en wordt er bij een boerenbedrijf extra erfbeplanting aangelegd. Veltkamp is daar tevreden over, maar snapt nog steeds niets van het eigenmachtige optreden van de staatssecretaris: ‘Er wordt geluisterd, maar zo moet het natuurlijk niet.Samen werkt beter, het samenwerkingsverband van alle direct betrokkenen, komt net goed op gang. Dan gaat het niet aan om daar vanuit Den Haag zomaar doorheen te fietsen. Alles was voor niets in rep en roer. Niet alleen de agrarische ondernemers en de VVD waren kwaad, ook de directeur van Natuur & Milieu Overijssel was verbaasd over het optreden van de staatssecretaris. Ik hoop, dat ze hier in Den Haag lessen uit trekken.’