Monique van Haaf opent stadionplein Go Ahead Eagles

© Gerlinda Tijhuis

Gedeputeerde Monique van Haaf opende zaterdag het vernieuwde stadionplein van voetbalclub Go Ahead Eagles in haar woonplaats Deventer. Ze deed dat samen met wethouder Hartogh Heys, Eagles-voorzitter Lugt en mascotte Harley de adelaar. De opening van het plein was onderdeel van het open huis dat de club zaterdag organiseerde, als afronding van de renovatie van stadion De Adelaarshorst.

Voortaan zullen overdag de hekken van het stadion open blijven, zodat inwoners van de omringende wijk Voorstad-Oost er een balletje kunnen trappen, koffie drinken of een activiteit organiseren. De realisatie werd mogelijk gemaakt door provincie, gemeente en club. ‘Go Ahead Eagles heeft altijd al een sterke band met de omgeving gehad’, zegt Van Haaf. ‘Die wordt op deze manier verder versterkt. Dat is goed voor de sociale samenhang in dit deel van Deventer.’

Van Haaf is zeer te spreken over de verschillende maatschappelijke projecten waarin de club participeert: ‘Die beginnen al op de basisschool, maar er zijn ook activiteiten die zich richten op scholieren in het voortgezet onderwijs en op volwassenen. Het maakt niet uit hoe oud je bent, er is altijd wel een project dat bij je past. Het mooie is ook, dat we daar als overheid niet het initiatief voor hoefden nemen. Dat doen club, wijkbewoners en andere deelnemende organisaties helemaal zelf.’