Overijssel en asielzoekers: zorgen en beschaving

We worden ‘overstroomd’ door asielzoekers. Het is nog geen miljoen, zoals in de Eerste Wereldoorlog. Maar toch. Het voelt als veel. En dat is het ook wel. Niet voor niets maken u en ik zich daar soms zorgen over. De VVD begrijpt dat en werkt aan oplossingen die ook echt werken.

Dat er iets moest gebeuren was al eerder duidelijk. Niet voor niets maakte VVD-Kamerlid Malik Azmani zich sterk voor opvang in de regio. Eerst werd hij verketterd, intussen is het kabinetsbeleid en word het breed ondersteund in de Tweede Kamer. Sterker nog: Europa neemt het idee over. Prima, maar het is een oplossing voor de langere termijn, terwijl we nu voor concrete uitdagingen staan.

Allereerst moeten de Europese grenzen aan de buitenkant beter worden bewaakt. Over toelating tot Europa moet daar, of liever nog in de regio van vertrek worden beslist. Maak daar duidelijk wie hierheen mag komen en wie niet. Dan kan ook het vervoer ordentelijk worden georganiseerd, zodat niemand meer in wrakke bootjes van mensensmokkelaars de overtocht waagt.

Bovendien moet de opvang in de regio verbeterd worden. Meer dan 96% wordt daar nu al opgevangen. Op een eigen bevolking van 4 miljoen inwoners vertoeven nu bijna 1,5 miljoen vluchtelingen in Libanon. Meer dan 1,2 miljoen vluchtelingen verblijven in Turkije. Allemaal in tentenkampen. Om in landen als Turkije, Libanon, Jordanië en Tanzania echt veilige havens te creëren, moet er fors geïnvesteerd worden in huisvesting, gezondheid, voedsel èn vooruitzicht op een werkzaam bestaan.

Vluchtelingen komen naar Europa omdat het hier veilig is en er perspectief is op een normaal leven. Als dit in de regio beter wordt georganiseerd, is er minder reden om naar Europa te komen. Daar zullen we sterker op moeten inzetten. Om de aantrekkingskracht van Nederland te verminderen, heeft het kabinet verder besloten de verblijfsvoorwaarden op het gebied van huisvesting en geld te versoberen. Dat maakt het minder aantrekkelijk om hier te komen.

Dit alles neemt niet weg dat er vluchtelingen in ons land zijn en ook nog zullen blijven komen. De verwachting is dat in Overijssel tot en met volgend jaar ongeveer 3.500 tot 5000 asielzoekers gehuisvest moeten worden. Voor die realiteit sluiten wij de ogen niet. Het is onze plicht daar op een fatsoenlijke en beschaafde manier mee om te gaan. Waarbij we rekening houden met de zorgen die ook in Overijssel leven.

We pleiten ervoor dat het COA niet alleen grote asielzoekerscentra inricht, maar ook kleinere, verspreid over heel Nederland. Het spreekt vanzelf, dat daarbij veiligheid hoog op de agenda staat. In het belang van zowel de omgeving als de bewoners van een centrum. En dat mag wat ons betreft ook met particuliere beveiligingsbedrijven.

Naast de centra voor eerste opvang zullen we ook moeten zorgen voor huisvesting in de periode daarna. Daar zit spanning op, want nu al zijn er te weinig sociale huurwoningen. Het is daarom tijd voor onorthodoxe maatregelen. Denk aan het aanpassen van leegstaande kantoorgebouwen en scholen. Denk aan containerwoningen. Denk aan eenvoudige prefab-woningen die na 10 of 15 jaar weer afgebroken kunnen worden. Pas de regels aan om afwijkende ‘tijdelijke’ woningen te bouwen, die een eenvoudige woon- en slaapruimte en voorzieningen als keuken en badkamer bieden.

En dan werk. Ik benoem dan meteen ook maar integratie. We gaan ervan uit de asielzoekers, vluchtelingen, weer terugkeren naar hun eigen land zodra het daar weer veilig is. Maar hoe lang gaat dat duren? Hoe lang accepteren we tijdelijkheid voordat we het permanent maken? Daar moet de politiek duidelijker in zijn. Als het maar tijdelijk is, moeten we dan wel willen integreren? Welk werk wel of niet toelaten? Welke opleiding willen we mensen geven, zodat ze ook na terugkeer weer productief kunnen zijn? Een land kan niet weer worden opgebouwd als er geen geschoold personeel is.

Misschien willen we wel mensen hier houden. Denk aan de behoefte van personeel bij de komende vergrijzing. Voor de economische crisis werd voorspeld dat er een enorm tekort aan personeel zou ontstaan. Nu trekt de economie weer aan, hoe is dan de voorspelling? We geven asielzoekers geen voorrang op werk. Maar als zij echt blijven, doen ze wel mee in ons arbeidsproces.

Tenslotte de gezondheidszorg. Met 16 miljoen inwoners declareren wij ongeveer 36 miljard Euro per jaar. Menzis heeft berekend dat de asielzoekers 130 miljoen Euro extra kosten, ofwel nog geen 0,04%. Is dit zorgwekkend? Nee.

Aan loze kreten over het sluiten van grenzen of alles en iedereen opnemen hebben we niets. Met een aantal goede maatregelen en heldere keuzes kunnen we aan veel zorgen tegemoet komen. Praktische problemen op een praktische manier aanpakken, menselijk en beschaafd. Wie dat niet wil heeft geen gevoel in zijn donder.

John Joosten