Berperking windturbines in Overijssel

Belangrijke Beslissing over Energiedoelen in Overijssel

Tijdens de recente Statenvergadering heeft de VVD Overijssel zich uitgesproken over het Statenvoorstel dat de toekomst van onze energievoorziening betreft.

De VVD Overijssel neemt haar verantwoordelijkheid serieus. Wij zijn voorstander van het onderzoeken van alternatieve energiebronnen, zoals waterstof, geothermie en kernenergie. Echter, in de Regionale Energiestrategie (RES) is vastgesteld dat windenergie een belangrijke rol speelt in het behalen van de vastgestelde energiedoelen.

In onze bijdrage aan de vergadering hebben we benadrukt dat dit Statenvoorstel het aantal windturbines in Overijssel beperkt. Wij pleiten voor een zorgvuldige en gecontroleerde aanpak. Dit voorstel biedt de mogelijkheid om de regie te nemen over de plaatsing van windturbines in onze provincie.

Nieuwste gezondheidsnormen

Daarnaast hebben wij een amendement ingediend om de nieuwste gezondheidsnormen te hanteren bij het toetsen van vergunningsaanvragen voor windturbines. De leefbaarheid en gezondheid van onze inwoners staan bij ons voorop. Dit amendement is aangenomen door de Staten.

Kanaal Almelo-De Haandrik

Een ander belangrijk onderwerp dat wij hebben aangesneden, betreft het Kanaal Almelo-De Haandrik. Wij hebben opnieuw benadrukt dat het ontzien van de inwoners rondom dit gebied onze hoogste prioriteit moet zijn. De ervaringen rondom het Kanaal hebben ons geleerd dat voorzorg geboden is, gezien de bodemproblematiek in dat gebied.

Op 17 juli jongstleden hebben we als Staten een belangrijke motie aangenomen: "geen onrust, maar rust voor inwoners rondom Kanaal Almelo-De Haandrik." Deze motie onderstreept ons commitment aan de rust en veiligheid van onze burgers. Het is essentieel dat wij consistent zijn in ons beleid en deze lijn doortrekken naar de kwestie van de windturbines bij Daarlerveen.

Met ons unaniem aangenomen amendement creƫren we een uitsluitingsgebied voor windturbines binnen twee keer de tiphoogte vanaf de rand van het bekende schadegebied. Dit is geen obstructie van de energiedoelen, maar een zorgvuldige afweging tussen de energietransitie en het welzijn van onze inwoners.