Geen ruimte voor ondermijning in Overijssel!

Vandaag is het statenvoorstel Ondermijning 2024-2027 goedgekeurd door de Staten. Vorige week besprak Statenlid Jeroen Ziel het voorstel tijdens de commissievergadering.
Voor VVD Overijssel is de aanpak van ondermijning een topprioriteit. We hebben dit onderwerp al meerdere keren op de agenda gezet. Tijdens de behandeling van de perspectiefnota vorige maand vroeg onze fractievoorzitter Ton Serlie nadrukkelijk aandacht voor de noodzaak om alle mogelijke manieren om ondermijning te bestrijden, te onderzoeken. Hoewel het nu aangenomen voorstel op zich goed is, missen wij een cruciaal aspect: preventie. We moeten ervoor zorgen dat jongeren niet in het criminele circuit terechtkomen.
Tijdens de commissievergadering heeft de portefeuillehouder toegezegd om in gesprek te gaan met partners zoals de veiligheidsregio en gemeenten om een uitgebreider beleid te ontwikkelen. Belangrijke vraag hierbij is: Welke methodieken helpen echt om jongeren uit het criminele circuit te houden?
Het is wat de VVD Overijssel betreft van groot belang dat alle mogelijke plannen worden besproken om een effectieve aanpak van ondermijning te realiseren. In Overijssel is wat ons betreft geen ruimte voor ondermijning. Wij zullen de voorstellen grondig afwegen en ons inzetten voor een veilige en rechtvaardige provincie.

Wat is ondermijning eigenlijk precies en waarom moet het aangepakt worden? Voor meer informatie, klik hier!