Jeannette Rikkink: blij met steun voor riettelers

Na een lang en moeizaam proces is eindelijk dan de kogel door de kerk: de riettelers in Noordwest Overijssel hoeven geen belasting te betalen over de subsidies die zij ontvangen voor het beheer van natuur en landschap. Een prima zaak, vindt VVD-Statenlid Jeannette Rikkink, die over deze kwestie meerdere malen aan de bel trok.

De riettelers en –snijders leveren een zeer belangrijke bijdrage aan het in stand houden van het unieke landschap in het gebied, weet Rikkink: 'Doen ze hun werk niet, dan staat er binnen de kortste keren een doorsnee bos.'

Ruim twee jaar geleden veranderde echter de manier waarop zij werden betaald. De telers kwamen klem te zitten tussen enerzijds de fiscus, en aan de andere kant de grondeigenaren, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer. 'Daardoor dreigde hun inkomen beneden een aanvaardbaar minimum te zakken', zegt Rikkink, die de kwestie aankaartte bij de provinciale politiek. Met resultaat: de provincie maakt nog steeds de subsidie over aan de eigenaren, maar die betalen dat niet meer als loon uit: 'Tachtig procent is voortaan een onbelaste vergoeding. Tel daarbij de opbrengsten uit de verkoop van riet op, en de telers verdienen een behoorlijk inkomen, terwijl bovendien de natuurwaarden in het gebied niet in gevaar komen.'