Werkbezoek Cultureel Erfgoed

Leerzaam ‘Rondje Plechelmus' door stadsgids

Oldenzaal – Afgelopen week was het de beurt aan fractievoorzitter Lex Schukking (Oldenzaal) om een werkbezoek voor onze VVD-fractie te organiseren. Na het werkbezoek aan Taxivervoer Brookhuis werden we door de stadgids van Boeskoolstad Oldenzaal gastvrij ontvangen in het infopunt Stadsnoabers voor een ‘rondje Plechelmus’. Een aanrader als u eens in Oldenzaal bent.

We hadden de eer om na 243 treden te hebben beklommen de prachtige nieuwe Plechelmusklok op korte afstand te mogen bewonderen. Ons bezoek kreeg wel een heel bijzonder tintje, toen de nieuwe klok speciaal voor onze fractie in gang werd gezet en Oldenzaal wist dat er een bijzonder gezelschap boven in de toren vertoefde. Met zijn 3800 kilo maakte de klok een behoorlijke indruk op het gezelschap. De imposante, bijna 800 jaar oude, toren (61m hoog) van de St. Plechelmusbasiliek steekt hoog boven zijn omgeving uit. Hij is gebouwd van Bentheimer zandsteen. Tijdens de beklimming werden we uitgebreid geïnformeerd over de 800 jaar oude toren. Daarnaast vertelde de stadsgids met veel passie over het uurwerk, de carillontrommel, de klokkenkamer, het Lood’n Bonneke, de onopvallende zonnewijzer aan de buitenkant. Natuurlijk hebben wij de stadsgids uitvoerig bedankt voor zijn gepassioneerde rondleiding. Na afloop was het tijd om de beide werkbezoeken met de fractie af te sluiten op het zonnige terras van Cafe de Engel op het Marktplein.