Mislopen subsidie voor Port of Zwolle leidt tot vragen VVD over economische ambitie regio

De Europese Unie heeft besloten geen geld te stoppen in verbetering van de sluizen in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand. De VVD in de Overijsselse Staten wil nu, met de VVD-fracties in de gemeenteraden van Zwolle, Meppel en Kampen en in Provinciale Staten van Drenthe, weten hoe het verder moet met de ambities voor de regionale haven.

Zwolle, Kampen en Meppel zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Port of Zwolle, zegt VVD-woordvoerder Regien Courtz: ‘Er lag een aanvraag voor 56 miljoen euro, waarmee de sluizen geschikt kunnen worden gemaakt voor grotere schepen. Met aanpassingen in de Overijsselse verkeersinfrastructuur zouden we over enkele jaren grotere schepen met containers voor overslag naar de regio kunnen komen. Dat zou een geweldige impuls betekenen voor de Overijsselse economie en werkgelegenheid.’

Courtz steekt haar teleurstelling niet onder stoelen of banken, maar wil niet bij de pakken neerzitten: ‘Het belang voor het oosten van Nederland is nog steeds levensgroot. Om die reden hebben de VVD fracties in de regio de handen ineen geslagen en gezamenlijk vragen gesteld over de consequenties van het mislopen van de subsidie. We verwachten dat Gedeputeerde Staten binnen afzienbare tijd met een antwoord komt waar we verder mee kunnen.’

De VVD wil weten of vooraf rekening is gehouden met een afwijzing van de aanvraag en wat de financiële, programmatische en kwalitatieve consequenties zijn nu dat onverhoopt toch is gebeurd. ‘We vinden verder’, zegt Courtz, ‘dat gezien het grote economische belang voor Port of Zwolle niet alleen de provincie Friesland, maar ook de aan Port of Zwolle verbonden gemeenten en de provincie Overijssel voortrekkers moeten zijn van het project.’ Ze verwacht een programmatisch overzichten een tijdspad van de totstandkoming van het gemeenschappelijk havenbedrijf Port of Zwolle: ‘Toegelicht met de bijbehorende economische ambitie en de toegevoegde waarde van voltooiing van het Kornwerderzandproject.’