De Europese
Unie heeft besloten geen geld te stoppen in verbetering van de sluizen in de
Afsluitdijk bij Kornwerderzand. De VVD in de Overijsselse Staten wil nu, met de
VVD-fracties in de gemeenteraden van Zwolle, Meppel en Kampen en in Provinciale
Staten van Drenthe, weten hoe het verder moet met de ambities voor de regionale
haven.
Zwolle, Kampen
en Meppel zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Port of Zwolle, zegt
VVD-woordvoerder Regien Courtz: ‘Er lag een aanvraag voor 56 miljoen euro,
waarmee de sluizen geschikt kunnen worden gemaakt voor grotere schepen. Met
aanpassingen in de Overijsselse verkeersinfrastructuur zouden we over enkele
jaren grotere schepen met containers voor overslag naar de regio kunnen komen.
Dat zou een geweldige impuls betekenen voor de Overijsselse economie en
werkgelegenheid.’
Courtz steekt
haar teleurstelling niet onder stoelen of banken, maar wil niet bij de pakken
neerzitten: ‘Het belang voor het oosten van Nederland is nog steeds
levensgroot. Om die reden hebben de VVD fracties in de regio de handen ineen
geslagen en gezamenlijk vragen gesteld over de consequenties van het mislopen
van de subsidie. We verwachten dat Gedeputeerde Staten binnen afzienbare tijd
met een antwoord komt waar we verder mee kunnen.’
De VVD wil
weten of vooraf rekening is gehouden met een afwijzing van de aanvraag en wat
de financiële, programmatische en kwalitatieve consequenties zijn nu dat
onverhoopt toch is gebeurd. ‘We vinden verder’, zegt Courtz, ‘dat gezien het
grote economische belang voor Port of Zwolle niet alleen de provincie
Friesland, maar ook de aan Port of Zwolle verbonden gemeenten en de provincie
Overijssel voortrekkers moeten zijn van het project.’ Ze verwacht een
programmatisch overzichten een tijdspad van de totstandkoming van het
gemeenschappelijk havenbedrijf Port of Zwolle: ‘Toegelicht met de bijbehorende
economische ambitie en de toegevoegde waarde van voltooiing van het
Kornwerderzandproject.’