Zonder draagvlak geen project en geen financiering wat VVD betreft

“Voorzitter,

Vandaag staat het Statenvoorstel Scopeverbreding Energiefonds Overijssel op de agenda van Provinciale Staten. Hierin wordt een verruiming van de mogelijkheden voor de inzet van het energiefonds voorgesteld. De VVD plaatst enkele kanttekeningen bij deze verruimde inzet. Wij zien dat er straks meer mogelijk gemaakt wordt en dat er ook zwaarder wordt ingezet wordt op de financiering windenergie, op windmolens tot 25 meter bijvoorbeeld. Wij vinden innovatie in de energie belangrijk en wind kan daar op sommige locaties voor worden ingezet. We vinden het daarbij erg belangrijk om heel goed in beeld te hebben hoe het zit met het draagvlak, overlast en de participatie bij deze projecten.

Zonder draagvlak geen project en geen financiering wat ons betreft. We werken immers ook aan een landschap dat aantrekkelijk is voor onze inwoners en bezoekers. Een goed ontwerp- en planvormingsproces is voor ons een belangrijke randvoorwaarde bij een goede financiering. Voorzitter, we zien met u dat de samenstelling van de energiemix verschuift, en ook moet verschuiven. Energie is essentieel. Er ontstaan steeds nieuwe vormen van energie. Duurzame en nieuwe energie moet bijdragen aan het verbeteren van ons mooie woon- en werklandschap in Overijssel.

Wat ons betreft zoeken we bij de inzet van het fonds in de toekomst ook aansluiting bij de nieuwe vormen van energie en het Rijksbeleid dat is aangescherpt. De noodzaak van de transitie is immers groot. Ziet u mogelijkheden om hier in de nabije toekomst op te anticiperen?”

Bovenstaand de bijdrage van Kees Hofstee, Woordvoerder Bestuur & Financiën, voor de VVD.