Ophoesten energierekening voor velen een bitter pil, overstap goedkopere energiebronnen onmogelijk door beperkingen stroomnet, VVD stelt vragen

Door de aanleg van grootschalige zon- en windparken kan het huidige stroomnet de vraag niet aan. Hierdoor kunnen op sommige plaatsen inwoners niet beschikken over nieuwe, goedkopere manieren van energielevering door bijvoorbeeld laadpalen, warmtepompen en zonnepanelen. En dat terwijl de kosten voor energie de pan uit reizen. De VVD is oprecht bezorgd nu blijkt dat een groeiend aantal huishoudens leeft in energie-armoede.

Woordvoerder Milieu & Energie Yvonne Koolhaas: “Het overgaan naar andere vormen van energie- en warmtelevering kan momenteel door subsidie worden versneld en maakt ook voor deze groep inwoners meer mogelijk. Maar als er niet aangesloten kan worden dan zijn investeringen en subsidies weggegooid geld. Ik wil onder andere van het college weten of er in Overijssel aanvragen worden afgewezen wegens de genoemde krapte op het huidige stroomnet”.

Het verzwaren van het net voor de toekomst gaat miljarden kosten en dit zal zeker doorbelast worden aan onze burgers. Voor de VVD moet de transitie haalbaar en betaalbaar blijven. Daarom heeft de VVD GS opgeroepen in Den Haag te pleiten voor het haalbaar en betaalbaar houden van doelen als het zelfstandig opwekken van energie, het terugdringen van het gebruik en het behouden van het recht op warmte. Verder lijkt het de VVD goed om in kaart te brengen waar de problemen rondom krapte op het stroomnet zich precies voordoen want meten is weten! “Wij zijn benieuwd naar de beantwoording van de vragen door het college, we laten deze groep inwoners niet in de kou staan”, aldus Koolhaas.