VVD-Overijssel: “breng partijen bij elkaar ter voorkoming van PIP Vloedbeltverbinding”

Tijdens de behandeling van de Perspectiefnota in juni van dit jaar, hebben wij, als Provinciale Staten, de financiering van het provinciale aandeel van de aanleg van de Vloedbeltverbinding, vastgesteld. Hiermee is een grote stap gezet in de realisatie van dit al lang geplande project. Omdat er op dat moment al de nodige bezwaren, met name vanuit de gemeente Almelo, geuit zijn, hebben wij in aanloop naar de Statenvergadering van vandaag (d.d. woensdag 15 december) de twee varianten A1/ A35 enerzijds en de z.g. spoorvariant anderzijds, nog eens kritisch onderzocht.

Wij hebben vele belanghebbenden gesproken. Zowel voorstanders van de A1/A35 variant als voorstanders van de spoorvariant. De apotheose was twee weken geleden, waar er dagelijks, op sommige dagen zelfs twee, overleggen hebben plaatsgevonden. Met andere woorden we zijn zeker niet ‘over een nacht ijs gegaan’. Nadrukkelijk hebben wij gekeken naar de bezwaren die er tegen de door GS voorgestelde variant A1/A35 zijn ingebracht. Bezwaren die tijdens de gesprekken naar voren kwamen, waren onder andere de resterende verkeersbewegingen in Zenderen. Ook werd gesuggereerd dat het onmogelijk is deze variant in de toekomst aan te sluiten op het knooppunt Azelo.

Het laatste blijkt volstrekt onjuist te zijn, middels de eerste schetsen en planstudies is aangetoond dat er wel degelijk mogelijkheden zijn. De overblijvende verkeerstomen in Zenderen zijn weliswaar zorgelijk, maar komen in die omvang ook op andere plaatsen in Overijsel voor dus hoeven niet onoverkomelijk te zijn. Alle plussen en minnen opgeteld, komt de VVD-fractie tot de conclusie dat de voorgestelde variant A1/ A35 de meest robuuste oplossing is, mede vanwege het feit dat deze voor het gebied NO-Twente, met name het gebied Albergen/ Tubbergen, de beste ontsluiting geeft.

Voorzitter, alhoewel wij niet zo gelukkig zijn met het collegevoorstel om direct tot een PIP over te gaan, begrijpen wij wel, na uitleg in de commissie waarom dit gedaan is. Wij vragen het college om nogmaals te bevestigen dat er, alvorens de PIP procedure werkelijk op gang komt, alles te doen om partijen toch nog bij elkaar te krijgen.