Op weg naar een Nieuwe Omgevingsvisie

Er gebeurt veel in Overijssel. Daarom actualiseert de Provincie ieder jaar de Omgevingsvisie, zodat deze up-to-date blijft. De Omgevingsvisie schetst onze visie op ruimte in Overijssel. Inmiddels gebeurt er zoveel, dat we het met alleen een update niet redden. We staan namelijk aan de vooravond van belangrijke opgaven zoals nieuwe energie, perspectief voor de landbouw, de ontwikkeling van natuur, verstedelijking en mobiliteit. We zijn toe aan een Nieuwe Omgevingsvisie Overijssel. En deze Nieuwe Visie gaat in 2022 de huidige Omgevingsvisie Overijssel vervangen. En daar hebben we iedereen bij nodig, want Overijssel is van ons allemaal.

Mede dankzij gedeputeerde Monique van Haaf en haar beleidsteam en projectgroep Nieuwe Omgevingsvisie is er het afgelopen jaar veel georganiseerd om de Statenleden mee te nemen in de ontwikkelingen. Er zijn meerdere infosessies en werkateliers georganiseerd waar ook partners uit het werkveld, beleidsmedewerkers van gemeenten, waterschappen het MKB, natuurorganisaties, landbouw en recreatie bij aansloten. Een belangrijk onderwerp tijdens deze sessie was de manier waarop aansturing wordt gegeven aan de uitvoering van de Nieuwe Omgevingsvisie.

De keuze voor de manier van sturing stond op 10 november jl. op de agenda van de Staten. Samen met een ruime meerderheid binnen Provinciale Staten is de VVD-fractie van mening dat de voorkeursoptie “Zelfbewust Overijssel” moet dienen als uitgangspunt voor verdere verdieping om te komen tot een Nieuwe Omgevingsvisie. Deze voorkeursoptie van het College van Gedeputeerde Staten past bij onze liberale waarde; Verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid nemen voor welbevinden van jezelf en naaste omgeving: niet alleen maar doen wat je leuk vindt maar ook moeilijke keuzes durven maken in het belang van de toekomst, horen daarbij.

Veranderingen maken ons niet bang, maar ook niet blind voor nadelen. Wat we niet willen, is verzanden in regels, punten en komma's en gedetailleerde uitvoeringskeuzes. En als we daar niet aan ontkomen dan zo liberaal mogelijk! De VVD is van mening dat duidelijke sturing en regie onze inwoners in hun kracht zet. Geen grote Overheid, maar wel een sterke Overheid. En bij alles wat we doen, willen we onze inwoners betrekken en onszelf de vraag stellen: ‘welke provincie willen we doorgeven aan de volgende generatie?’ Binnen onze VVD fractie is woordvoerder Dinand Leferink de coördinator Nieuwe Omgevingsvisie. Mocht u vragen, ideeën of suggesties hebben voor Dinand mail deze dan naar dj.leferink@overijssel.nl Dit onderwerp zal nog veel terugkomen de komende tijd, wij nemen jullie graag stap voor stap mee in dit belangrijke proces.