Inzet Vliegende Brigades mooie stap naar een veiliger OV maar nog niet voldoende

BOA’s belaagd op station Zwolle, machinist tegen de grond gewerkt en meerdere keer tegen het hoofd geschopt en een buschauffeur door enkele passagiers uit de bus gesleept en in elkaar is geslagen. Allemaal voorbeelden van recente geweldsincidenten in het openbaar vervoer. Woordvoerder Verkeer & Vervoer Lex Schukking: “Voor dit gedrag heb ik maar een woord en dat is ONACCEPTABEL. Reizen met het openbaar vervoer moet voor zowel de reizigers als voor het personeel veilig zijn”. De VVD-Overijssel heeft inmiddels alle mogelijke instrumenten (Schriftelijke Vragen, Motie Vreemd, Brandbrief naar Den Haag) ingezet om zowel provinciaal als landelijk aandacht te vragen voor de steeds groter wordende problematiek.

Begin november heeft de VVD tijdens de commissie nogmaals haar zorg geuit over de veiligheid op de Vechtdallijn. Aanleiding was onder andere een zeer gewelddadig incident in een bus en de brandbrief van treinpersoneel aan de directie van Arriva. Schukking: “Ik heb onder andere gevraagd of er daadwerkelijk dagelijks contact is met betrokken bestuurders uit de provincie Drenthe en Arriva en op welke manier dit vorm krijgt en of er extra maatregelen nodig zijn vanuit onze rol als penvoerder. En of wellicht mede ingrijpen van het Rijk noodzakelijk is”. De gedeputeerde benadrukte dat er zowel op ambtelijk niveau als op bestuurlijk niveau zeer nauw contact is met alle betrokken bestuurders gelegen aan de Vechtdallijn. De zorg wordt ook zeker gedeeld. De 1 miljoen die recent door onze provincie beschikbaar is gesteld voor de Sociale Veiligheid in het OV wordt onder andere gebruikt voor de inzet van ‘Vliegende Brigades’. Deze teams voeren controles op het perron uit om te voorkomen dat reizigers zonder geldig vervoersbewijs in de trein terechtkomen. Ook ondersteunen zij de stewards bij geweldsincidenten in de trein tussen Zwolle en Emmen.

Dit blijkt nog niet voldoende aldus de gedeputeerde. CdK’s en Gedeputeerde Staten uit beide provincies en betrokken burgemeesters zijn zich nu aan het beraden op de volgende stap. Extra inzet van politie zou een volgende stap kunnen zijn aldus de gedeputeerde tijdens de commissie Verkeer & Vervoer. VVD-Overijssel blijft de sociale veiligheid in het openbaar vervoer in het algemeen maar in het bijzonder tussen Zwolle en Ter Apel op de voet volgen!