Energiearmoede staat haaks op de wens haalbaar & betaalbaar houden energietransitie, de VVD stelt vragen

Afgelopen week kopten verschillende kranten dat een groeiend aantal huishoudens moeite heeft de energierekening te betalen. De VVD is hiervan geschrokken en heeft het college onder andere gevraagd of de provincie vanuit de bestaande programma’s iets kan doen om de energiekosten betaalbaar te houden voor haar inwoners.

Uit de cijfers van TNO blijkt dat het gaat om 550.000 huishoudens in Nederland, waarbij de combinatie van de slechte isolatie van de woning en een hoge energierekening de oorzaak zijn van deze zorgelijke situatie. Woordvoerder Energie Yvonne Koolhaas is geschrokken van deze cijfers. “Wij roepen al jaren dat de energietransitie haalbaar en betaalbaar moet blijven. We zien nu dat dit in het gedrang komt en roepen GS op om verantwoordelijkheid te nemen waar deze bij onze provinciale taak past”.

De VVD wil graag weten of GS in beeld heeft of deze problemen ook spelen in Overijssel. En mocht dit zo zijn of zij wil meedenken over een gezamenlijke aanpak om bijvoorbeeld de isolatie (verduurzaming) van bestaande “gatenkaas” woningen, zowel koop- als huurwoningen, te versnellen. Wellicht door aan te haken bij het Nationaal Isolatie Programma. De beste energie is immers bespaarde energie! De VVD zou graag zien dat het college het Rijk op het hart drukt warmte in huis voor iedereen haalbaar en betaalbaar te houden zonder af te doen aan de noodzakelijke en gezamenlijke inzet voor de klimaatdoelen.