VVD-Overijssel: “BOA’s moeten zich, tijdens het handhaven van de openbare orde, kunnen verdedigen tegen agressie en geweld”

Op 14 mei berichtte ‘De Stentor’ over het aanvallen van drie BOA’s van treinvervoerder Keolis op Station Zwolle Stadshagen door een tiental personen. De medewerkers zouden lichte verwondingen hebben overgehouden aan het incident. De VVD is erg geschrokken van deze laffe daad en stelt Schriftelijke Vragen aan het college. De VVD-fractie wil onder andere graag weten of het college op de hoogte is van de aanval op de BOA’s en of het college het met de VVD eens is dat agenten en BOA’s onze volledige steun verdienen wanneer zij zich inzetten voor onze veiligheid.

De VVD vindt dat de BOA’s zich tijdens het handhaven van de openbare orde moeten kunnen verdedigen tegen agressie en geweld door middel van bijvoorbeeld pepperspray of een wapenstok. De liberalen stellen in haar SV voor dat het college hierover in gesprek gaat met het Rijk. Verder wil de VVD graag weten of het college inzicht kan verschaffen in de geweld gerelateerde incidenten in het Overijssels Openbaar Vervoer.

De VVD Overijssel diende eerder dit jaar een motie in met betrekking tot het geweld op de Vechtdallijn. Zij riep hierin het college op in overleg te treden met exploitant Arriva, mede opdrachtgever Provincie Drenthe en de Rijksoverheid over de mogelijke oplossingen van de veiligheidsproblematiek. De VVD is erg benieuwd of hierin al stappen zijn gezet en welke dit zijn. Reizen met het Openbaar Vervoer moet voor zowel de reizigers als voor het personeel veilig zijn.