Het zijn bijzondere politieke tijden

Het zijn bijzondere politieke tijden. Op 17 maart haalden we maar liefst 34 zetels. Voor de vierde maal op rij de grootste partij. Nog niet eerder voorgekomen in de Nederlandse geschiedenis. En… ook Overijssel kleurde blauw. Mooi om te zien. En vanzelfsprekend de hartelijke felicitaties aan de nieuwe Tweede Kamerleden uit onze provincie. Terwijl ik dit schrijf zijn we exact 3 weken verder. En wat is er veel gebeurd in die tijd. De eerste gesprekken met de verkenners, een ambtelijke notitie, een emotioneel debat en een discussie over het leiderschap van Mark Rutte.

Er is heel veel over gezegd en over geschreven. Niet alleen in opiniestukken in kranten, op social media maar ook op straat wordt er wat van gevonden. Wat mij opviel was de volgende constatering: ‘De Tweede Kamer is niet in staat om een stapje terug te doen en nuchter naar de feiten te kijken en, naarmate de informatie toeneemt, ook het eigen oordeel te heroverwegen. De enige stijlfiguur die onze Kamer nog lijkt te kennen, is die van de hyperbool: uitvergroten, overdrijven en doordrammen’. Dat vind ik ronduit verontrustend.

Maar eigenlijk is het niet iets wat nieuw is en verrast. En juist dat maakt het misschien nog wel meer verontrustend. Dit is iets wat we ook terugzien in de Provinciale Staten. Tijdens de Algemene Beschouwingen vorig jaar heb ik mijn zorg uitgesproken over de politieke cultuur in de Staten en het feit dat we dreigen door te schieten in de extremen. Ik heb toen de hoop uitgesproken dat wij als Statenleden in Overijssel, elkaars plannen op z’n merites beoordelen en dat wij niet bij voorbaat uitsluiten. Het gaat er niet om dat er geen scherpte mag zitten op het debat, op de inhoud. Graag zelfs. Het gaat er wel om dat we het met respect richting personen doen, het bij de feiten houden en niet vervallen in framing.

Een uitdaging, niet alleen in Den Haag, maar één met herkenning in de Staten en ongetwijfeld ook in Gemeenteraden. Ondertussen gaat het werk als volksvertegenwoordiger ‘gewoon’ door, want dat is tenslotte (ook) waar wij voor aan de lat staan. In deze nieuwsbrief nemen we jullie mee in een deel van onze inzet van de afgelopen maanden.