Haalbare, betaalbare energietransitie in het gedrang, VVD stelt vragen!

De VVD is bezorgd over de haalbaarheid en betaalbaarheid van de huidige transitieplannen en heeft haar college door middel van schriftelijke vragen aan de tand gevoeld. Het huidige bod, vanuit de twee RES-regio’s, bestaat uit zowel wind- als zonne-energie. Zonnepanelen en windmolens kunnen wat de VVD betreft voor de korte termijn een bijdrage leveren aan het energievraagstuk maar mede door hun grillige karakter is het niet voldoende om het vraagstuk voor de lange termijn op te lossen.

Wat de VVD betreft dient dit als een tijdelijke oplossing. De VVD ziet dit tijdelijke karakter dan ook graag terug in de vergunningverlening. Waarbij er uiteraard rekening wordt gehouden dat er voor ondernemers die hierin investeren een interessante businesscase overblijft. Daarom wil zij graag van het college weten welke termijnen voor vergunningen worden afgegeven voor zonnevelden en windmolens en of hierin wordt gedifferentieerd en wat de minimale termijn is die voor de initiatiefnemers nog interessant is.

De VVD ziet voor de lange termijn een oplossing in kernenergie. Kernenergie kan ons helpen om de energietransitie haalbaar en betaalbaar te houden voor onze inwoners zonder dat het landschap ‘verrommelt’. Woordvoerder Milieu & Energie Yvonne Koolhaas: “met windmolens en zonnevelden alleen redden we het simpelweg niet. De wind waait niet elke dag en de zon schijnt niet elke dag”. Ook blijft de VVD de vinger aan de pols houden als het gaat om participatie, het meenemen en betrekken van onze inwoners, samen met de gemeenten. Wij willen dat er recht wordt gedaan aan deze participatie”.