VVD blij verrast dat ook Den Haag inmiddels overtuigd is van belang HSL Amsterdam Berlijn via Hengelo

In oktober 2019 diende te VVD-Overijssel een motie in waarin zij GS opriep een lobby te starten met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NS en de Duitse partners om de aanleg van een hogesnelheidslijn via het traject Twente Centraal gerealiseerd te krijgen. Helaas zagen niet alle partijen in Overijssel het belang in van deze ultrasnelle verbinding met de Randstad.

Woordvoerder Verkeer en Vervoer Lex Schukking: “een ultrasnelle verbinding tussen Amsterdam en Berlijn is van levensbelang voor Twente. Niet alleen omdat we dan veel sneller in Berlijn zijn, maar het brengt Twente ook veel dichter bij Amsterdam en dat is voor deze regio van grote sociaal-economische betekenis”. Twente heeft een krachtige economie met een grote potentie voor doorontwikkeling. Om deze doorontwikkeling te kunnen realiseren is een goede en snellere verbinding over het spoor met de randstad een belangrijke basisvoorwaarde.

Zeer recent heeft de VVD in de Tweede Kamer, door middel van een motie, aangedrongen op een haalbaarheidsonderzoek naar een ICE-Station in Hengelo voor de verbinding Amsterdam-Berlijn. Deze motie is unaniem aangenomen. Schukking: “Op dit moment zie je de talenten, jonge gezinnen en hoger opgeleiden vertrekken uit de regio doordat een goede en snelle aansluiting met de randstad ontbreekt. Dat de motie in de Tweede Kamer is aangenomen is fantastisch nieuws!”

Deze ultrasnelle verbinding met de Randstad is niet alleen een lang gekoesterde wens van de VVD maar ook een van de belangrijkste wensen van ondernemers in Twente. De randstad op een uur bereikbaar dankzij een goede en snelle spoorverbinding is een belangrijke basisvoorwaarde voor een goed (internationaal) vestigingsklimaat voor werkgevers en werknemers is in Twente. De VVD-Overijssel is blij met het onderzoek en wacht de uitkomst in spanning af.