VVD-fracties: extra goederenvervoer over bestaand spoor gaat ten koste van leefbaarheid en bereikbaarheid regio

Omdat de verkeersintensiteit nog steeds toeneemt, wordt er gestreefd vervoer over de weg zoveel mogelijk over te brengen naar vervoer over water en spoor. Naar aanleiding daarvan heeft het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat voorgesteld om in Oost-Nederland meer goederentreinen op bestaand spoor te laten rijden. Dit is onacceptabel voor zowel de VVD-Statenfractie als de VVD-Raadsfracties van Oldenzaal, Rijssen-Holten, Wierden-Enter, Almelo en Hengelo. Als het aan hen ligt, worden er spoedig stappen gezet om daar waar mogelijk goederentreinen uit steden en kernen te weren. Bewoners ervaren geluidsoverlast en overlast door trillingen. Ook worden er soms treinstellen met gevaarlijke stoffen urenlang stilgezet midden in de bebouwde omgeving, dit kan gevaarlijke situaties teweegbrengen die ten koste gaan van de leefbaarheid in de regio. Bijkomend nadeel is dat tegenover extra goederentreinen een vermindering staat van het personenvervoer en dus een minder goede bereikbaarheid van de regio. 


In 2015 is er, onder andere in opdracht van provincie Overijssel, een ‘quick-scan Noordtak’ uitgevoerd naar aanleiding van de plannen van het Ministerie van I&W. Deze quick-scan wees uit dat de kosten van de aanleg van de Noordtak van de Betuwelijn lager liggen dan de plannen van het Ministerie van I&M om de goederenspoorlijn die bij Duiven als aftakking van de Betuwespoorlijn door de achterhoek en Twente ‘aantakt’ op de bestaande spoorlijn Oldenzaal – Bad Bentheim, met een omleiding langs Oldenzaal, parallel aan de A1. De liberalen zijn blij dat de aanleg van de Noordtak van de Betuwelijn op de agenda staat in Den Haag. ‘Dit is de unieke kans bewoonde centra te vermijden en van de toekomstige Noordtak een duurzaam, efficiënt maar bovenal veilig traject te maken”, aldus de woordvoerders van de verschillende VVD-fracties.