VVD geschokt over het op geniepige wijze bijplussen van stikstofgevoelige natuur in Aerius

De VVD is zich rot geschrokken van een artikel op de website van Boerenbusiness over het op geniepige wijze bijplussen van stikstofgevoelige natuur in Aerius. Zij is heel benieuwd of het college van deze praktijken op de hoogte is en stelt Schriftelijke Vragen. De VVD’ers Wim Tutert en Kees Hofstee willen onder andere graag weten of het college bekend is met het feit dat de oppervlakte stikstofgevoelige natuur, zoals in dit bericht is aangegeven, de afgelopen 5 jaar bijna is verdubbeld in Aerius en hoeveel hectare natuur daarvan in Overijssel is bijgeplust de afgelopen jaren. Ook wil de VVD weten wat het college voornemens is hieraan te doen. Het bijplussen van steeds meer stikstofgevoelige natuur in Aerius, zorgt ervoor dat er een steeds ambitieuzer stikstofbeleid nodig is voor bedrijven in de omgeving en dat is beperkend voor onze (agrarische) ondernemers!

De stikstofcrisis houdt de provincie Overijssel, naast de andere 11 provincies, al 1,5 jaar in de greep. De impact van het stikstofbeleid in Nederland is enorm! In dit beleid draait alles om het beschermen van stikstofgevoelige natuur waarbij het rekenmodel van Aerius doorslaggevend is voor agrariërs als voor het realiseren van tal van andere projecten die zo belangrijk zijn voor Overijssel. En hier blijkt dus op een geniepige manier stikstofgevoelige natuur te zijn bijgeplust. Landbouwwoordvoerders Wim Tutert en Kees Hofstee: “Het blijkt nu dat natuurorganisaties zelfstandig zonder bestuurlijke procedures de natuurkaart kunnen actualiseren in Aerius. Dit klinkt voor ons als een slager die zijn eigen vlees keurt. En ons inziens is dit een hele onwenselijke situatie”. Wat de VVD betreft komt de onderste steen boven, deze geniepige werkwijze komt onze democratie niet ten goede!