VVD: Blij met forse investeringen in de N35. 'Jarenlang lobbywerk krijgt vandaag effect'

De VVD is ontzettend blij dat ook Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft besloten om 100 miljoen te investeren in de opwaardering van de N35. Jarenlang lobby werk krijgt vandaag zijn effect. De VVD ziet dit als mijlpaal en is heel blij dat er nu echt werk wordt gemaakt van de aanpak van deze belangrijke verbinding. Naast de 100 miljoen die het Rijk beschikbaar stelt, stelt ook de Provincie Overijssel 100 miljoen beschikbaar.

Met deze 200 miljoen wordt er een rondweg om Mariënheem aangelegd en het wegdeel Wijthmen - Raalte als regionale stroomweg ingericht. Deze weg wordt in eerste instantie 2x1 baans, 100 kilometer per uur met ongelijkvloerse kruisingen. De wegen en kruisingen worden zo ingericht dat ze in de toekomst geschikt zijn voor het realiseren van de optimale situatie 2x2 baans, 100 kilometer per uur.

'Het is heel goed nieuws dat er op deze manier wordt gewerkt aan de doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid.' De situatie bij Mariënheem is de VVD al lange tijd een doorn in het oog. Met het omleggen van de N35 ontstaat een situatie waarin het dorp niet langer in tweeën wordt gesplitst door een Rijksweg. 'Een grote verbetering voor de leefbaarheid', aldus woordvoerder Wim Tutert.

Ook het aanpakken van het wegdeel tussen Wijthmen en Raalte kan op goedkeuring van de VVD rekenen. 'Op dit wegdeel zijn er elke dag veel opstoppingen. Fantastisch voor al onze inwoners en ondernemers dat de verkeerslichten hier verdwijnen en de snelheid omhooggaat'. De VVD-fractie is bovendien blij dat het eindbeeld van de 'Marsroute', waarbij de N35 volledig 2x2 baans en 100 kilometer per uur, nu ook gedeeld wordt door het Rijk en besloten is dat Rijk en Regio hier gefaseerd naar toe gaan werken. Dit biedt perspectief.

Met de 15 miljoen die beschikbaar blijft voor het verbeteren van verkeersveiligheid op de N35 worden er hele grote stappen gezet.  Het aanpakken van het probleem bij Haarle wordt nu ook realiteit. Woordvoerder N35 Wim Tutert: ‘De VVD is blij dat de oplossing voor dit probleem hiermee ook dichterbij is gekomen. We hebben als fractie de verkeerssituatie in Haarle bekeken en deze wordt met de snel toenemende verkeersintensiteit steeds onveiliger’.

Tweede Kamerlid Remco Dijkstra heeft eind 2019 bij de minister erop aangedrongen met de provincie Overijssel in gesprek te gaan over de verdere planning van de N35. ‘Als provincie hebben we enorm belang bij een goede verbinding tussen de Regio’s Zwolle en Twente. Het is de levensader voor Overijssel, cruciaal voor onze economie en werkgelegenheid’.

Landsdeel Oost is het enige Landsdeel dat tijdens dit MIRT-overleg extra geld krijgt. De VVD is dan ook zeer content met deze forse investering vanuit het Rijk voor de opwaardering van dit belangrijke traject. Tutert: ‘Naast al het lobbywerk vanuit ondernemers en politieke partijen heeft gedeputeerde Bert Boerman deze weg ook op de kaart gezet in Den Haag. VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen heeft haar nek uitgestoken voor deze forse bijdrage vanuit het Rijk. Dit betekent een enorme verbetering van de leefbaarheid en de economische kansen in Overijssel. Waardering van de VVD-fractie voor ieders inzet de afgelopen periode!’