Nu investeren, sterker uit de crisis!

Bijdrage Regien Courtz aan de Begroting

Voorzitter,

Wat worden er een hoop inwoners en ondernemers in Overijssel op de proef gesteld door Corona. Nog steeds. Toen we begin juli spraken over de perspectiefnota hadden we de eerste golf net achter de rug. De overvolle ziekenhuizen en de verlaten dorps- en stadscentra hadden we – voor dat moment - gelukkig achter ons gelaten. Het was het moment dat ‘de schrik nog in de benen zat’. En waar we vooral ook spraken over het ‘weer aan de gang helpen’. Nu een half jaar later zijn we nog steeds in de greep van Corona. Zitten we weer in een situatie waarin de wereld van mensen klein wordt. Ondernemers op slot moeten.

De VVD heeft niet de illusie dat we als provincie het volledige antwoord hebben, maar wel dat we een steentje kunnen bijdragen. Om die reden zijn wij meer dan blij met de begroting en het herstel- en transitieplan dat voor ligt. Blij dat wij hier vandaag met elkaar spreken over forse investeringen in de Overijsselse economie. Bij de perspectiefnota vroeg de VVD-fractie om investeringen naar voren te halen. Om niet in te binden op ambitie, maar juist nu een tandje bij te zetten. En we vroegen het college om Overijssel ook als landingsplaats te laten fungeren in een wereld waarin waarschijnlijk meer dichtbij huis wordt georganiseerd en we minder afhankelijk willen zijn van andere landen.

Wij zien beide terug. Als voorbeeld de investering in de Zwartewaterbrug die naar voren wordt gehaald. Een prima voorstel, wat veel werkgelegenheid oplevert. We begrepen dat er bij de P-nota volgend jaar een voorstel voor de financiering komt, maar dat dit niet ten koste gaat van de N35. Voor ons blijft die verbinding prioriteit houden en we wensen de gedeputeerde dan ook veel succes deze maand in Den Haag.  Ook goed dat er versnelt een investering wordt gedaan in onze centra. Juist nu is dat belangrijk. Wij zien veel creativiteit bij de retailondernemers. Wij hebben bewondering voor de veerkracht van deze mensen. Die mensen die niet weglopen voor de problemen. Maar op zoek gaan naar nieuwe, soms tijdelijke, verdienmodellen. Ondernemers die toch een kledingwinkel openen. Restauranthouders die creatieve afhaalconcepten bedenken. En horecamedewerkers die Corona-teststraten bemensen. Juist deze mensen, die blijven aanpakken verdienen onze steun. De VVD vroeg bij de P-nota om een extra investering nu en op lange termijn in de retailsector, om ook hen toekomstperspectief te geven. Deze vraag blijft voor ons open staan, want er is nog genoeg te doen.

Voorzitter en dat geldt ook op andere terreinen.

-       Wij zien MKB’ers in nood. Je moet er niet aan denken dat de banenmotor van Overijssel instort. Goed dat het college ook hier 10 miljoen investeert.

-       Wij zien dat het nodig is om extra te bouwen. Betaalbare woningen voor middeninkomens. Maar ook kansen voor starters en voor ouderen om zelf te bepalen waar ze oud worden.  Heel goed dat het college werkt aan een vervolgaanpak om de woningbouw in beweging te houden.

-       Wij zien een energieopgave die vraagt om verstandig beleid. Betaalbaar voor onze inwoners en ook haalbaar, want er moet altijd elektriciteit zijn.

-       Wij zien de stikstofopgave.  Wij zien dat de wegen vol staan. Wij zien de polarisatie en ondermijning toenemen.

Opgaven in overvloed de komende jaren. Tijd en omstandigheden bepalen wat ons betreft waar we in investeren. Los van het feit dat kerntaken leidend zijn. Voorzitter we hebben – ook in dat verband - nog 1 vraag aan het college. Er staat namelijk een zin de begroting waar wij wat langer op hebben lopen kauwen. En die wordt ingeleid door het feit dat deze crisis tot verandering noopt. Ik citeer ‘Economische groei is daarbij geen doel op zich, maar staat ten dienste van het realiseren van maatschappelijke opgaven en het bevorderen van de brede welvaart.’

Wij waren heel benieuwd hoe die zin vertaald zou worden in de begroting. En daar hebben we eigenlijk geen verandering gezien. Hoe wij dit zien? Voor de VVD ging dit al hand in hand. Als er geen geld wordt verdiend, is er geen ruimte om onze opgaven uit te voeren. Geen ruimte om te investeren in veiligheid, een fijn leefomgeving en in wegen bijvoorbeeld. En een baan is een voorwaarde om andere voorwaarden van geluk mogelijk te maken; om leuke dingen te doen en je te ontwikkelen. Economie, maatschappelijke opgaven en welvaart zijn dus aan elkaar verbonden.  We horen graag of het college dit net zo ziet? En waar zij op doelt als zij het heeft over een verandering?

Voorzitter, wat de VVD betreft zorgt de overheid voor veiligheid en heeft ze een taak om de economie en samenleving eerlijk en gezond te houden. Om die klaar te stomen voor de toekomst. De begroting en het herstel- en transitieplan hebben dat in zich. Wij sluiten af met een compliment aan al die mensen in Overijssel die veerkracht tonen. Laten we de schouders eronder blijven zetten, zodat we sterker uit de crisis komen.

Samen aan de slag!

Hartelijke groet,