Statenvoorstel beleid Sociale Kwaliteit 2020-2024

Bijdrage van Yvonne Koolhaas tijdens de Statenvergadering van woensdag 4 november 2020

Voorzitter,

Ook als VVD laten we ons graag van de sociale kant zien want hier ligt een extra punt van zorg. Dat was ook in de laatste commissievergadering te merken waar gediscussieerd werd over de sociale kloof die kan ontstaan in de samenleving. Echter dient ons optreden wel passend te zijn bij onze rol en verantwoordelijkheid. Als er hulpvragen voor ons liggen, willen we dat deze tijdig worden herkend en opgepakt.

De rol van de gemeenten is hierbij echter de belangrijkste. Mochten er gemeente-overschrijdende vragen liggen, dan zien we graag een snelle beoordeling of hier een taak voor ons ligt en zo ja, dan verzoeken we om korte lijnen en snelle acties vanuit GS. Hier zien we graag een toezegging van de gedeputeerde. We vragen ook aan GS om te kijken waar het knelt. In de Commissie werd er gezegd dat velen die de route naar hulp al kennen, geholpen worden. Dat is mooi! Maar kan de gedeputeerde toezeggen met een open blik te gaan kijken naar de huidige beschikbare regelingen?  Graag kijken of ze noodzakelijk en vooral makkelijk te vinden en te benaderen zijn door iedere inwoner die een hulpvraag wil indienen?

We roepen GS op om bij knelpunten handelend op te treden en deze weg te nemen. Het betreft immers regelingen die, ook voor hen die de weg ernaartoe niet weten, in het leven zijn geroepen. Als we door het versimpelen van het taalgebruik bij aanvragen, meer personen met juist een taalachterstand kunnen bereiken, dient dit z.s.m. gedaan te worden. De VVD ziet heel graag dat er ingezet wordt op preventie. Preventie door het stimuleren van bewegen, van bijvoorbeeld binnen- of buitensport. Bereikbaar voor iedereen.
Zodat iedereen echt mee te doen aan alle gezondheid gerelateerde programma's. Ook het geestelijk welzijn dient daar deel vanuit te maken.

De VVD ziet graag extra aandacht binnen dit programma voor duurzame investeringen en relaties zodat gelden landen daar waar ze echt nodig zijn en langdurige relaties hierbij kunnen zorgen voor begrip, vertrouwen, kwaliteit en versnelling. We willen geen zaken als zorg of onderwijs van de gemeenten overnemen maar de helpende hand bieden past ons als Staten goed.

Hartelijke groet,

Yvonne Koolhaas