Investeringsvoorstel Kwaliteit Openbaar Bestuur 2020-2023

Bijdrage Regien Courtz tijdens de Statenvergadering van woensdag 4 november:

Voorzitter, tijdens de Algemene beschouwing bij de Perspectiefnota sprak ik over de polarisering die meer en meer doorzet en de daaraan gerelateerde politieke cultuur. Dat de begrensde polarisatie, tussen partijen en maatschappelijke blokken, tussen minderheden die zich actief mengen en meerderheden die dat niet doen logisch is en bij de secularisatie van de cultuur hoort. Maar dat ons opvalt dat die grenzen rondom de polarisatie meer en meer vervagen. Dat we dreigen door te schieten in extremen. Ook in dat licht zijn wij blij dat dit Statenvoorstel. Ik wil er een paar punten uitlichten, zonder het (goede) gesprek in de commissie over te doen en kom vervolgens bij hetgeen voor de VVD het meest wezenlijk is in dit voorstel.

Het eerste punt is de rol van de provincie ten opzichte van andere overheidslagen. Is alles op een goede manier afgedekt wanneer we handelen conform de wettelijke taken en hoe zit dat met de legitimiteit? De Corona-crisis maakt dat vraagstuk actueel. Wat is de rol van een veiligheidsregio en hoe zit dat met de verantwoording? Er zijn meer vraagstukken die gemeentegrenzen overstijgen. Die vragen om samenwerking en waarbij vrijblijvendheid niet voor een oplossing zorgt. Ik noemde in de commissie de druggerelateerde criminaliteit en ondermijning. De commissaris gaf aan dat er over de aanpak gesprekken lopen met gemeenten en de veiligheidsregio’s. Wij kijken uit naar de verdere informatie en zien hier graag een meer prominente rol van de Provincie als dat helpt om onze provincie veiliger te maken en onze inwoners prettiger te laten wonen. Dat als voorbeeld. In brede zien wij dus deze ontwikkeling naar overstijgende opgaven en zijn wij benieuwd – ook in het licht van de bestuurscans die worden uitgevoerd – in hoeverre dat in de toekomst zijn weerslag heeft op de samenstelling van het bestuur in Overijssel.

Het tweede punt betreft Studio Vers Bestuur. Wat ik hierover zeg is dat we als VVD zien dat het een beweging op gang brengt en energie genereert. Maar ook dat we kritisch zijn geweest op de resultaten in het verleden. Ik noem het de gemeentelijke projecten, waarbij vaak geen bestendiging was. En we ons in de commissie hebben laten overtuigen van de kentering die er plaats gaat vinden, waarbij er meer vanuit provinciaal oogpunt geacteerd gaat worden en er een verdieping gaat plaatsvinden. Wij wensen Studio Vers Bestuur hierbij veel succes en zien dat graag geëvalueerd. Hier zou ik graag een toezegging zien van de commissaris.

Dan voorzitter het wezenlijke punt waar ik zojuist over sprak. Burgerschap. Fijn dat het onderdeel is van het voorstel en hier de middelbare scholen en MBO-instellingen bij worden betrokken. Voor ons is de insteek alleen wat te beperkt. In de commissie vroeg ik naar de opties om het breder te trekken naar het basisonderwijs. Want jong geleerd is oud gedaan zegt men toch? Ook hier denk ik dat we als provincie een rol kunnen spelen. Wij zien graag dat kinderen het gesprek hebben over politiek. Over het feit dat er soms keuzes moeten worden gemaakt. Over wat democratie is. En over grote onderwerpen en dilemma’s daarbij. Hoe leeft het bij hen? Want ook daar ligt een rol voor de overheid. Wij denken dat we zo een steentje kunnen bijdragen aan het beschermen van de rechtstaat, het beperken van de polarisatie en de hygiëne in de maatschappij. Op dit punt – en daarmee rond ik ook af - hebben we dan ook een motie geformuleerd, die we samen met de PvdA hebben voorbereid en indienen.

Hartelijke groet,

Fractievoorzitter & woordvoerder Bestuur en Financiën