VVD positief over subsidievoorstel Nationale parken Weerribben-Wieden en Sallandse Heuvelrug en Twents Reggedal

“Voorzitter, de VVD steunt dit voorstel van harte. Het is een uitwerking van het coalitieakkoord.

De voorliggende plannen getuigen een goede visie en doelen en er wordt hard aan gewerkt door de betrokken partijen! Logisch natuurlijk, want de nationale parken zijn prachtig en waardevolle gebieden. Niet alleen voor de economie, waaronder de agrarische en de toeristische sector, maar ook voor onze inwoners. Economie en natuur gaan hand in hand! En daarbij is een optimale toegankelijkheid van de natuur voor ons een belangrijk item.

Wij steunen de ambities om de beide parken door te ontwikkelen als Nationaal Park ‘Nieuwe Stijl’. Beide parken hebben hun strategische doelen en ambities geformuleerd. Het gaat bij de Weerribben bijvoorbeeld over het uitblinken in gastvrijheid, een toekomstbestendige agrarische sector, van natuureducatie naar gebiedseducatie. Een opgave die wordt aangevlogen vanuit een integrale toekomstvisie en concrete eindresultaten, zoals bijvoorbeeld het spreiden van bezoekers.

De Sallandse Heuvelrug en het Twents Reggedal hebben eveneens duidelijke strategische doelen. Het gaat daar over de sterke merk- en marktpositie, de verbinding tussen de natuur en de samenleving, de transitie van de landbouw en het verhogen van de kwaliteit van de natuur. Voorzitter, wij hebben vertrouwen in de betrokken partners en vinden het prima dat de provincie op een gepaste afstand hieraan gefaseerd bijdraagt en acteert zodat de parken de status Nationaal Park ‘nieuwe stijl’ realiseren en waar kunnen maken.

Wij blijven graag op de hoogte van de vorderingen”.