VVD stemt in met zowel Statenvoorstel als Investeringsvoorstel Gebiedsgerichte aanpak Stikstof

"Voorzitter, de VVD kan instemmen met het statenvoorstel & met het Investeringsvoorstel zoals deze vandaag voorligt.

Voor de VVD is de gebiedsgerichte aanpak stikstof naast het Coronadossier een van de lastigste dossiers die we op tafel hebben liggen. Tijdens onze eerste vergadering in Deventer werden we keihard geconfronteerd met een uitspraak van de Raad van State. Daarvan waren we allemaal wel een beetje ontredderd. Boeren zagen perspectieven verdwijnen en we leken allemaal naar elkaar te gaan wijzen. Dat maakte het werken aan een oplossing niet altijd even eenvoudig. Het debat ging over technische termen. Het Statenwerk begon te lijken op scheikunde. De letter N staat nu niet alleen meer voor natuur de 'N' staat voor stikstof die verstikkend haar werk doet in Overijssel. Een beklemmende impasse waar zowel de economie als de natuur niet bij gebaat is. Boeren kregen de schuld en bouwers die klaar staan om de noodzakelijke woningen te bouwen werden stilgelegd.

Voorzitter, samen met inwoners, bedrijven en overheden gaan we nu zoek naar oplossingen voor de stikstofproblematiek. In deze gebiedsgerichte aanpak ziet de VVD een perspectief voor het oppakken van de voor onze samenleving zo noodzakelijke maatschappelijke en economische ontwikkelingen.

Voorzitter, de VVD zoekt naar robuuste oplossingen voor de stikstofdepositie. Innovatie speelt daarbij een grote rol. We zien graag dat toekomstbestendige en innovatieve agrarische bedrijven hierop in springen. We vinden het van belang dat er ook een robuuste economische drager ligt onder de robuuste natuurgebieden. Laten we niet verstikken in de stikstof. We hebben nu zuurstof nodig!

Voorzitter, we gaan 11,3 miljoen beschikbaar stellen voor het aanpakken en uitwerken van onze stikstofaanpak. Dat is een fors bedrag, maar het is nodig om uit de impasse te komen. We gaan investeren in een plan van aanpak en starten gebiedstafels op. We maken gebiedsanalyses en gebiedsagenda’s. Wel maken we een kanttekening dat het een heleboel geld is voor dit proces. Maar de ‘de kosten gaan voor de baat uit’ en het belang is groot. Het stikstof probleem beslaat bijna alle provinciale programma’s en is daarom essentieel.

We zien de gebiedsgerichte aanpak als een proces waarmee we kunnen werken aan een krachtiger economie. Een sterkere agrarische sector en een sterkere bouwsector die de zo noodzakelijke woningen in onze provincie gaat organiseren. Voorzitter, om dit voor elkaar te krijgen en ook deze economie weer op gang te krijgen is een flinke investering nodig. Het is een forse inspanning waar we GS mee op pad sturen. We vinden dat Overijssel en de getroffen sectoren zich moeten kunnen blijven ontwikkelen. We willen uit de crisis, en ook in dit geval willen we daarin investeren. Voor onze burgers, boeren en bouwers.

Tot zover voorzitter".