Eindelijk duidelijkheid voor gedupeerden Kanaal Almelo-De Haandrik

"Voorzitter,

Wij hebben de laatste maanden veel en uitvoerig gesproken over welke passende – en redelijke oplossing de provincie Overijssel kan vinden om de gedupeerde bewoners aan het kanaal Almelo-De Haandrik te compenseren. Ik ga niet alle feiten, initiatieven en daden opnieuw benoemen, hiermee zouden we de gevoerde debatten overdoen en dat is niet zinvol. Overduidelijk is dat er vanuit Provinciale Staten bij alle 47 leden het besef en de wil is om tot een fatsoenlijke regeling te komen, die aan de ene zijde recht doet aan compensatie van geleden schades, maar aan de andere zijde ook redelijk en verdedigbaar is voor alle andere, ook belastingbetalende, inwoners van Overijssel.

Op 1 juli jl. hebben we al het besluit genomen om alle schades die direct aanwijsbaar veroorzaakt zijn door de uitgevoerde werkzaamheden aan het kanaal voor 100 % te vergoeden. Voor de gevallen, waar de link naar de werkzaamheden niet direct te leggen is, was PS niet tevreden over het toen voorliggende voorstel en heeft GS opgedragen te onderzoeken wat de juridische mogelijkheden zijn om tot een ruimhartigere regeling te komen en hiertoe een nieuw voorstel te doen. Welnu, dit heeft geleid tot een voorstel onverplichte vergoeding, een uitzonderlijke regeling die, gezien de schade die aan het totale gebied is berokkend, terecht is!

De uitwerking en details van de regeling, hoef ik hier niet meer te benoemen.

De VVD-fractie is uiterst content dat we, bijna Staten breed, middels goed overleg tot deze regeling zijn gekomen, ook het gezamenlijke overleg over een aantal wijzigingen die we op het voorstel willen aanbrengen en door de VVD-fractie mede worden ingediend, dit zijn:

-       Amendement SGP ‘verruiming schaderegeling datum aankoop woning’

-       Amendement CDA ‘schades ontstaan voor 2011’

-       Motie SGP ‘regeling tegemoetkoming eigen schade expertise -contra expertise bewoners’.

Voorzitter, nogmaals spreek ik onze vreugde uit dat wij in gezamenlijkheid tot een redelijke schadevergoeding zijn gekomen en hiermee de gedupeerde bewoners rust kunnen geven na de onzekere tijd die zij gehad hebben. Het gebied heeft deze rust nodig om tot een hersteld woon en werk klimaat te komen, hiermee kan ook de lokale economie tot rust komen en zullen er weer impulsen ontstaan voor nieuwe ontwikkelingen. Op 1 juli hebben we al besloten om her gebied te monitoren om daarmee ook te voorkomen dat er geen nieuwe situaties als gehad, ontstaan.

Wij gaan ervan uit dat na de besluitvorming van vandaag onmiddellijk een aanvang wordt gemaakt met de uitvoering van het besluit, ik zou nog graag van de gedeputeerde willen weten hoe de planning hiertoe er uit ziet.

Tot zover voorzitter”

Woordvoerder Verkeer & Vervoer Lex Schukking