We willen als VVD bijdragen aan initiatieven die onze provincie nog mooier maakt

Cultuur is van - en voor de samenleving. Rijksmuseum Twenthe, Museum De Fundatie en Deventer op Stelten zijn culturele parels die we graag willen blijven ondersteunen omdat dit ten goede komt aan de economie, het vestigingsklimaat en de werkgelegenheid in ons mooie Overijssel. De provincie is er alleen om cultuur te stimuleren, niet om het volledig te betalen. Woordvoerder Cultuur Dinand Leferink: “De VVD is een ondernemerspartij en heeft moeite met instellingen die niet in staat zijn hun ‘eigen broek’ op te houden en volledig afhankelijk zijn van subsidie. De makers van cultuur moeten zich op hun publiek richten. Dat zijn de mensen die cultuur in stand houden. Als zij iets niet goed genoeg vinden, is er ook geen reden om subsidie te geven. Deze ontbrekende ‘ondernemersgeest’ kom ik helaas bij veel gezelschappen tegen”.

Tijdens het vaststellen van het Cultuurbeleid 2021-2024 heeft de VVD met succes een motie “Nedersaksisch in de Statenzaal” ingediend. Tijdens de dialectmaand in maart 2021 zal er tijdens de Statenvergadering Nedersaksische worden gesproken. Streektaal en Cultuur verbindt, is verankerd in onze mooie provincie en creëert onze gezamenlijke trots. Het Nedersaksische taalgebied is een prachtig gebied in het noorden en oosten van Nederland. Hier wonen, werken en leven we met elkaar vanwege de rust, de ruimte en het gevoel van Noaberschap. De Nedersaksische streektaal en cultuur is uniek en waardevol en heeft door de jaren heen bijgedragen aan de vorming van onze regio. Voor de VVD genoeg reden om deze motie in te dienen.

Ook volkscultuur heeft dankzij een motie van de VVD een prominentere plek gekregen in het nieuwe cultuurbeleid. Met name het Immateriële erfgoed waartoe de Volkscultuur behoort, vervult een belangrijke rol bij de inwoners van onze provincie. Zij zijn trots op hun dorp, stad of regio en de daarmee verbonden tradities. Voorbeelden hiervan zijn de Twentse Carnavalsoptochten en de Corso’s in de Kop van Overijssel, het zijn de parels in onze provincie, onderdeel van ons Overijssels’ DNA, aldus Dinand Leferink.

De coronacrisis trekt momenteel een zware wissel op de sector. Vanuit de provincie is in totaal € 3,4 miljoen beschikbaar voor noodmaatregelen. In het najaar komt het college met een voorstel voor maatregelen die gericht zijn op het herstel van de sector. Zoals u kunt lezen hebben we niet stilgezeten op de portefeuille Cultuur! We krabben maar als de situatie erom vraagt aaien we ook! We blijven ons inzetten voor de zelfredzaamheid van de sector (onder normale omstandigheden) en het bewaken van de Volkscultuur!