Kernenergie is gewoon keihard nodig om de klimaatdoelen te halen in 2050

Voor de VVD is het belangrijk dat in 2050 de klimaatdoelen worden gehaald zonder dat dit ten koste gaat van ons landschap of de portemonnee van onze inwoners. Er is dus een zorgvuldige mix nodig. Zonnepanelen en windmolens kunnen een bijdrage leveren maar mede door hun grillige karakter is het niet voldoende om het wereldenergievraagstuk op te lossen.

De VVD ziet de oplossing in kernenergie. Kernenergie kan ons helpen om de energietransitie haalbaar en betaalbaar te houden voor onze inwoners zonder dat het landschap ‘verrommelt’. Eén kerncentrale levert ongeveer evenveel stroom als 6000 windturbines* maar past op een voetbalveld. Stroom uit een kerncentrale hoeft zeker niet duurder te zijn dan stroom uit zon- of windenergie. En het is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, een veilige oplossing.

De landelijke VVD diende onlangs met succes een motie in waarin zij pleitte voor de bouw van nieuwe kerncentrales in Nederland. Woordvoerder Milieu & Energie Yvonne Koolhaas: “Bij een grote uitdaging als die van het klimaatakkoord en de daarvoor benodigde 'nieuwe' energie denken we niet in onmogelijkheden en daarom hebben we altijd gepleit voor een realistische verkenning naar de vestiging van nieuwe kerncentrales. Wij zijn daarom ook erg blij met de motie “Dijkhoff”.

Voor de VVD-Overijssel een mooie aanleiding om de landelijke motie kracht bij te zetten door ook zelf, tijdens de Staten van woensdag 26 september jl., een motie in te dienen. Zij riep hierin GS op de aanwezige expertise op het gebied van nucleaire energie, bij bijvoorbeeld de TU, aan te bieden aan het Rijk. De motie heeft afgelopen woensdag een mooie meerderheid behaald. Koolhaas: “Waarom nogmaals het wiel uitvinden als we de kennis al in huis hebben”.

*afhankelijk van het soort windmolen.