Investeringsvoorstel Herstructureringsmaatschappij Overijssel

Spreektekst Kees Hofstee:

"Voorzitter, de VVD wil investeren in het vestigingsklimaat voor bedrijven. Dat is belangrijk en daarvoor hebben we 8 miljoen beschikbaar gesteld! Het gaat daarbij niet alleen over investeringen in nieuwe bedrijventerreinen of panden. Het gaat ook over de kwaliteit van de bedrijventerreinen, over aantrekkelijke steden en sterke stadscentra. Economie en ruimtelijke kwaliteit gaan in Overijssel hand in hand!

Soms zie je dat er locaties zijn waar bedrijven niet goed kunnen functioneren op plekken waar de ruimtelijke kwaliteit laag is. Soms zijn dit plekken waar een herontwikkeling lastig is op te pakken. Op dit soort plekken kan de HMO hopelijk ook een beetje als smeerolie werken. Met wat geld of ondersteuning kunnen dit soort lastige ontwikkelingen ook makkelijker opgepakt worden. Dat zou toch mooi zijn?!

Met dit voorstel besluiten we om ongeveer de helft van de beschikbare 8 miljoen, 4,3 miljoen, te reserveren om de risico’s van de door ons verstrekte leningen van 17,2 miljoen euro aan de HMO af te dekken. Hiermee wordt een directe impuls van ruim 250 à 260 miljoen aan onze economie gegeven. Een kwart miljard euro. Een zeer forse impuls die onze bedrijven en werknemers en onze steden kan en gaat helpen in deze moeilijke tijden. Een zinvolle reservering dus, zeker wanneer je bedenkt dat we dit geld grotendeels revolveert en we het dus niet kwijt zijn.

Voorzitter, naast ons pleidooi voor de smeerolie in de herstructureringsgebieden willen we ook een kanttekening plaatsen. De HMO heeft inmiddels al veel vastgoed op de balans staan. Dat geld zit vast in stenen en dat kan de snelheid van handelen van deze organisatie belemmeren en dat zou jammer zijn. Het geld moet ons inziens zo veel, zo vaak en zo snel mogelijk worden geherinvesteerd in activiteiten of beleggingen die de markt zelf niet kan oppakken. De euro moet rollen. Dat is goed voor de economie. Voorzitter, wij vertrouwen erop dat de HMO en het college hier op een verstandige wijze naar kijkt".