Eindelijk lucht voor de agrarisch ondernemers en de bouwsector!

De VVD is ontzettend blij met het besluit van de provincie dat vanaf 15 oktober veehouderijen die nog stikstof- en fosfaatrechten hebben deze beschikbaar mogen stellen aan andere bedrijven. Hierdoor ontstaat ruimte om meer vergunningen te verlenen aan de landbouw en de bouwsector in Overijssel. En dat is keihard nodig sinds de vergunningverlening voor projecten die leiden tot stikstofuitstoot vrijwel stilligt. Het gaat om duizenden projecten, van het uitbreiden van veehouderijen, de aanleg van wegen tot het bouwen van woningen.

VVD woordvoerder Landbouw Wim Tutert: ”het besluit van de provincie om extern salderen mogelijk te maken, biedt perspectief voor de agrarische sector maar ook de woningbouw en industrie profiteren hiervan. Dit betekent eindelijk goed nieuws voor onze (agrarisch) ondernemers in Overijssel en dat werd hoog tijd na alle problemen rondom stikstof en PFAS. Onze ondernemers moeten kunnen blijven ondernemen en onze inwoners moeten een passende woning kunnen vinden, dit komt hierdoor weer een stapje dichterbij!”