Knoop doorhakken over rondweg Weerselo

Ruim tien jaar geleden besloot de politiek om een rondweg aan te leggen die het centrum van Weerselo moest ontlasten. Intussen is de wereld veranderd en daarmee de noodzaak van deze kostbare operatie mogelijk in een ander daglicht komen te staan. Vorig jaar werd al duidelijk, dat diverse aannames niet meer opgaan. Een nader onderzoek moet nu meer duidelijkheid bieden. De VVD-fractie in Provinciale Staten wordt intussen ongeduldig.

‘Het wachten is op een maatschappelijke kosten-batenanalyse’, zegt woordvoerder Regien Courtz. ‘Daarin worden alle mogelijke relevante zaken meegenomen, zodat er een weloverwogen besluit kan vallen. Die zouden we voor de zomer krijgen, maar we wachten helaas nog steeds. Duidelijkheid voor de betrokkenen is waar wij om vragen.'

Dat er iets moet gebeuren staat voor de liberalen buiten kijf, een bereikbare, veilige en leefbare omgeving staat voorop, maar de vereiste duidelijkheid ontbreekt nu nog om dit op een goede manier in te vullen: ‘Pas als we die hebben kunnen we met elkaar een liefst breed gedragen standpunt innemen.’

Het zou ook zomaar kunnen, dat juridische en procedurele obstakels uitvoering van de plannen dwarsbomen: ‘De Staten hebben onlangs een uitgebeide brief ontvangen van de Ondernemersvereniging Weerselo. Die vraagt zich af, of er geen wettelijke belemmeringen zijn. Daar zijn wij uiteraard ook benieuwd naar.’ aldus Courtz.